fredag 21 april 2017

En kommentarsfråga med svar

Klistrar in en bra frågeställning från en läsare och mitt svar då fler kanske har samma funderingar.

Från inlägget 18/4

Om du har tid och vilja hur/när tror du tidpunkten för uppköp av större aktör kan komma samt varför och till vilket pris?
Anser du att PHI bör byta till en större marknad för att få en högre prislapp ?


Mitt svar

Om jag ska försöka mig på att svara på uppköp och listfrågan så är mina egna tankar att förvärvet av PHI kan ske i princip närsomhelst. I nästa vecka eller om 2 år.
Handlar om hur länge en/flera presumtiv/a köpare "vågar" avvakta.
För ju fler forskningsrapporter vi får in ju högre attraktionsgrad når Bolaget.
Det vi kan se nu är att det kommer rapporter i en ganska strid ström vilket i den bästa av världar borde reflekteras i aktien, men tyvärr.
Marknaden, dvs investerare och aktietrejdare,har inte riktigt tagit in att dessa rapporter är guld värda och förmodligen värderas bra mycket högre av pot uppköpare än vad försäljning av enstaka Holomonitrar gör.
Här är nyckelorden marknadsacceptans och potential.
Jag menar att acceptansen är viktig, dvs antalet användare, men den viktigaste faktorn är potentialen. Vad kan tekniken åstadkomma?
Acceptans via antalet användare säger en sak.
Acceptans via vilka som använder tekniken säger mer.
Ju mer prominenta forskare, som ex Nobelpristagare, med forskning på allra högsta nivå och med förmodligen ganska höga krav på utrustningen ger en helt annan kvalitetsmärkning än vad siffran på antalet användare gör.
PHI,s strategi har redan från början varit att rikta in sig på sistnämnda kategori.
Det är mest kostnadseffektivt (inte behöva bygga upp egen säljorganisation)och dessa användares forskningsresultat är det som kommer väga tungt vid köpet av Bolaget.

Angående potentialen är den faktorn än mer betydelsefull.
Vad medger tekniken? Vilka områden kan den användas inom?
Utifrån dessa 2 parametrar börjar pot uppköpare räkna på affären.
Användarmarknadens storlek och omfång.
Här kommer det kommersiella tänket in i bilden.

Potentialen är det vi ser idag med rapporter inom alltfler forskningsområden.Men notera att vi då pratar enbart forskning.
Bolaget med dess unika teknik kommer synas inom andra områden som exempelvis diagnostiken.
Jag tror att vi kommer se Holomonitor användas som ett användningsbart instrument, först inom blodrelaterade sjukdomar som ex malaria,zika,dengue...sen inom diabetesdiagnostiken.
Förmodligen lär vi under resans gång få exempel på fler områden Holo kommer att kunna användas som ett diagnosverktyg.

Väg in ovanstående argument och sätt det i relation till hur stort det kommersiella värdet kan anses vara.
Jag dristar mig till att säga att PHI inte kommer värderas och säljas under den nivå vi sett det senaste uppköpet inom sektorn ske.
Alltså det tyska företaget Sartorius köp av amerikanska Essen BioScience som skedde förra månaden.
Sartorius, som jag bedömer spelar i en mycket lägre division än ex Thermo och GE Healthcare, köpte ett företag med konventionell mikroskopiteknik.
Men med bra förmåga att användas inne i s.k. inkubatorer.
PHI´s Holomonitor är än bättre att användas i inkubatormiljö.
Det tillsammans med den unika tekniken gör att jag inte sätter prislappen lägre.

Sen angående handelslista.
Är tveksam om de bör byta till annan plats.
Varför?
Jo, först är det en kostnadsfråga. Kan man räkna hem de kostnader det medför att byta lista kontra det ev mervärde ett byte ger?
Än så länge bedömer inte Bolaget det i alla fall.
Det i sin tur kan man ju spekulera kring.
Som att Bolaget ser exit inom en inte alltför lång framtid?
Obs, ren spekulation från min sida alltså.

Mvh the99

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar