söndag 12 november 2017

Söndagskåseri

Bloggen noterar att det varit en hel del PHI-relaterade aktiviteter under veckan som gått.
Vi har fått in nya vetenskapliga rapporter,jag kommer gå in på en av dessa i ett senare inlägg.
Men framförallt har Bolaget fått medial uppmärksamhet genom nätsajten BioStock.
Där VD får möjlighet att berätta om hur han ser på den marknad Bolaget befinner sig på likväl som att vi får lite aktuell info.


Bild från BIOSTOCK.

Söndagsintervjun: PHI förändrar synen på cellanalys – publikation för publikation


Jag brukar säga att all uppmärksamhet är av godo,nåväl nästan all uppmärksamhet.I ett negativt sammanhang kanske det inte är så positivt.Men att nå ökad kännedom i ett bredare perspektiv bygger varumärket starkare.
Tittar vi lite på vad som framkommer i intervjun är det några delar jag tänkte kommentera.
Man berör vetenskapliga artiklar och deras betydelse för Bolaget.
Antalet sägs vara 80 st till dags dato.Men jag tror vi får plussa på den siffran när vi summerar 2017.
Jag tror vi kommer landa på några under 100 sammanlagt.

Hur viktiga dessa är framgår genom att VD uttrycker dessa som värdehöjande.
Bolagsvärdehöjande är kanske bättre uttryckt. (min åsikt)
Jag har i ett annat sammanhang lekmannamässigt försökt mig på att "värdera" dessa forskningsrapporter.
Alltså hur branschens ledande aktörer ser på det forskarna levererar i form av oberoende framtaget nya rön och kunskaper. Då har jag satt siffran 10 Msek per forskningsrapport som ett adderande värde på Bolaget.
Jag tror inte jag är helt fel ute i det antagandet.
(Vissa rapporter har mer tyngd och dignitet än andra,men dessa sätter jag på +kontot.)
Sen hur den krassa aktiemarknaden värderar dessa är enligt mig enbart bedrövligt.
Vi har fått in 27 rapporter hittills detta år säger VD. (det är fler säger jag)
Ser vi då på marknadens värdering av Bolaget från årets början till idag har vi enbart fått "betalt" för hälften av dessa rapporter.
Vi har ett kunskapsinhämtat underskott räknat i värde som ligger på en bra bit över 100 Msek enligt mitt förmenande.
Det kommer förmodligen rätta till sig vartefter marknadens förmåga att värdesätta rapporterna ökar.
Hursom,det är bra att VD nu offentligt berättar att varje forskningsrapport är värdehöjande.
Mellan raderna kan man ana att Bolaget självt inte är tillfreds med hur marknaden resonerar kring dessa oberoende rapporter.

Nästa område att notera är Bolagets nya fokus,mjukvaruutvecklingen.

Från intervjun.
– Vi har redan kunder inom läkemedelsindustrin som använder HoloMonitor inom den tidiga prekliniska forskningen. 
Våra kunders publikationer visar på den potential tekniken har och vilka resultat man kan förvänta sig. Läkemedelsindustrin tittar dock inte bara på vilken data en metod kan ge; effektiviteten och tiden fram till resultat är viktigare än för den akademiska forskningen. 
Vår satsning på mjukvaruutveckling syftar bl.a. till att nå denna målgrupp i allt högre utsträckning.

– Samarbetet med Judson Lab och andra spetsforskare syftar just till att vidareutveckla tekniken. HoloMonitor-tekniken erbjuder en bred plattform av möjligheter som vi utvärderar tillsammans med forskningscentrum, som t.ex. Judson Lab vid University of California. 
Vi vidareutvecklar sedan de vetenskapliga tillämpningar som är mest intressanta ur ett marknadsperspektiv, och gör dem enkla, repeterbara och tidseffektiva att använda.

– Då vi både kan filma, mäta och följa individuella celler och cellrörelser finns en lång rad kommersiellt intressanta tillämpningar som kan vidareutvecklas. 
Tillsammans med de spetsforskare vi samarbetar med kommer vi fortsatt ta fram vetenskapligt intressanta applikationer för en bredare kundgrupp.

– Wound healing assays används för att studera cellrörelser. I likhet med celldelning är denna process viktig för att förstå mekanismerna bakom cancer. Cellers rörelser och förflyttning är avgörande för spridning av tumörer. Med vår Wound Healing Assay erbjuder vi en skräddarsydd och enkel lösning för kunder som hittills arbetat manuellt för att studera cellrörelser, vilket är användarberoende och tidskrävande. Särskilt positiv feedback har vi fått på den snabba analysen. 
I stället för att manuellt övervaka försöket och analysera datan gör HoloMonitor stora delar av arbetet.

Min kommentar
Dessa 2 områden jag valt ut ur intervjun är mest intressanta,varav det sista vibbar ganska kraftfullt att vi fått in ett till fokus i Bolaget.
Man närmar sig marknaden och dess användare i ett bredare perspektiv.
Från att "enbart" leverera ny teknik i form av HoloMonitors mikroskop börjar man nu se till gruppen användare under toppforskarna,labbpersonal och tekniker.(volympotential)
Det ger mig känsla av ett nytt marknadstänk,mer fokus på kommersialitet.
Det är inte en oäven känsla.Bolaget går in i en mognadsfas.
Jag tror vi kan förvänta oss news om samarbete/n med aktörer utanför den yppersta forskningseliten.
Aktörer med kommersiellt driv.
2018 kommer bli ett intressant år för oss aktieägare.

1 kommentar:

  1. "Ett växande antal offert förfrågningar" säger Peter.
    Betyder det att köparna vill beställa flera enheter? Annars lägger man väl bara en order om man vill köpa en.

    SvaraRadera