Jag gillar både Biostock och Carbiotix vilket de flesta vet vid det här laget.Sajten för att den är en ypperlig infokälla och håller en uppdaterad inom det senaste av det som intresserar undertecknad.Och nu bjuder de som sagt på en gedigen analys av ett till av mina favoritbolag,förutom juvelen PHI alltså.Jag hittar ny info som jag tycker visar på Bolagets potential,dvs om bit efter bit faller på plats. Från analysen klipper jag in det mest intressanta.
En makrotrend har etablerats
Mikrobiomet är ekosystemet som omfattar alla bakterier, virus, svampar och andra mikroorganismer som samspelar i en viss biologisk miljö, t.ex. i huden eller i munnen. Mikrobiomet i tarmen kallas för mikrobiotan, vars påverkan och betydelse för hälsa och välbefinnande har fastslagits sedan länge. Tillståndet i tarmen har av vetenskapen konstaterats vara en nyckelfaktor för kroppens immunsystem.
Forskare har visat på en stark koppling mellan brist på goda bakterier i tarmen och olika kroniska sjukdomar, exempelvis inflammatoriska tarmsjukdomar (IBD), neurologiska sjukdomar, diabetes typ II och olika cancerformer.
Den ökande efterfrågan på produkter och läkemedel för tarmhälsa har uppmärksammats av lifescience-branschen och det har heller inte gått de stora livsmedelsproducenterna förbi.
Exempelvis har amerikanska ArcherDanielsMidland (ADM), med ett börsvärde på cirka 18miljarder USD, i sin senaste årsrapport pekat ut mikrobiomets betydelse för hälsa och välbefinnande som en av sju globala trender som kommer att driva bolagets framtida tillväxt.
Även det schweiziska livsmedelsbolaget Nestlé har hakat på trenden och står som sponsor för Center for Microbiome Innovation vid University of California San Diego.
Prebiotika–en del av trenden
Probiotika och prebiotika är vanliga begrepp när man talar om tarmhälsa.
Probiotika är levande bakterier som har positiv effekt på tarmhälsan.
Ett vanligt exempel är mjölksyrabakterier som ingår i livsmedel och kosttillskott.
Prebiotika är näring till de goda bakterierna som redan finns i tarmen. Prebiotiska fibrer bryts inte ner i matsmältningsprocessen utan är intakta tills de når tarmen. Väl där fermenteras fibrerna,och skapar metaboliter, kortkedjade fettsyror,som förbättrar tarmmiljön.
Carbiotix nisch inom den globala mikrobiota-trenden handlar om prebiotika och test av tarmhälsan.
Nästa generation av prebiotika
Med nästa generation av prebiotiska fibrer, har Carbiotix ambitionen att spela en betydelsefull roll i att kunna utvärdera tarmfloran och få den att producera rätt mängd metaboliter i syfte att förebygga och behandla sjukdomar relaterade till mag-tarmhälsa.
Carbiotix arbetar för att förbättra människors tarmhälsa genom fyra kompletterande verksamhetsområden:
Diagnostikplattform
• Test av tarmmiljön för att mäta och komma fram till en optimal behandling på individnivå.
Bolaget utvecklar nästa generations diagnostiska teknologiplattformför test av tarmhälsan.
Testet marknadsförs via olika kanaler och format:
• OneGut –säljs via hemsidan direkt till konsumenten.
• LinkGut –white label-marknadsföring via hälsoorganisationer, vårdbolag och livsmedelsproducenter
• StudyGut –en service för forskningsorganisationer som genomför kliniska studier
Modulatorer av mikrobiomet
• Produktion av den egenutvecklade prebiotiska fibern CarbiotixAXOS som en ingrediens i mat, dryck, kosttillskott och i andra former.
• Medicinsk mat –Carbiotix AXOS som en ingrediens i behandling av sjukdomar.
• Läkemedel –för närvarande utvecklar bolaget två läkemedelskandidater som båda närmar sig klinisk fas I.
• CBX 111 mot inflammatorisk tarmsjukdom(IBD)
• CBX 121 mot hyperammonemi
Dessa fyra verksamhetsområden samspelar och erbjuder skalbara möjligheter för Carbiotix att kunna rikta sig till ett stort antal kunder.
Efterfrågan på tjänster, produkter och behandlingar inom tarmhälsa har ökat snabbt under 2000-talet i takt med vetenskapliga framsteg och skapat en marknad som varje år omsätter mångmiljardbelopp. Exempelvis omsätter den globala marknaden för prebiotiska fibrer cirka 5,5 miljarder EUR årligen enligt en analys av researchfirman Global Market Insights. Rapporten pekar även på en fortsatt stark tillväxt under de kommande åren.
Carbiotix AXOS
Carbiotix utvecklar en ny typ av modulatorer, prebiotiska lösliga fibrer, som kan återställa och optimera miljön i tarmslemhinnan.
Den förbättrade metaboliska miljön kan skapas genom AXOS, som är Carbiotix egenutvecklade fiber som är tio gånger effektivare än Inulin, den idag vanligaste prebiotiska fibern. En vetenskaplig studie har fastslagit att AXOS är mer effektivt än Inulin och därför har en större potential att förbättra tarmhälsan och därigenom sänka kolesterolet och ha gynnsamma effekter på fettmetabolismen i kroppen.
Färdigutvecklat enzym skapar storskalighet
Under våren meddelade Carbiotix att man färdigutvecklat ett nytt enzym som används för att hydrolysera majskli. Det innebär att bolaget nu kan framställa fibrer som innehåller AXOS i stor skala, vilket har varit en nyckelfaktor för möjligheten att kommersialisera innovationen.
Carbiotix AXOS kan användas som ingrediens i livsmedel, drycker och kosttillskott, men även i andra applikationer såsom medicinsk mat samt läkemedel.
En annan strategisk fördel är att Carbiotix AXOS är billigare att producera än befintliga produkter på marknaden.
Prebiotiska fibrer
Marknaden för prebiotiska fibrer i världen har uppskattats till cirka 5,5 miljarder EUR per år och väntas växa till 7 miljarder EUR år 2024 enligt researchfirman Global Market Insights. Carbiotix kommunicerade i februari att man räknar med att få marknadsgodkännande i USA för AXOS under slutet av 2020,vilket är två år tidigare än prognosticerat.
Medicinsk mat
Efterfrågan och användningen av medicinsk mat växer kraftigt och den årliga omsättningen har uppskattats till 15 miljarder EUR, enligt en rapport från Grand View Research. Carbiotix har anlitat det kanadensiska konsultbolaget dicentra för hjälp i processen att erhålla en s.k. GRAS self-affirmation för den amerikanska marknaden. Ett sådant godkännande är ett krav för alla substanser som tillsätts i livsmedel i USA. GRAS-statusen (Generally recognized as safe) kan uppnås genom att en expertpanel gör en bedömning av substansen och konstaterar att den är säker att använda och tillsätta.Bolagets senaste bedömning är att GRAS-statusen kan uppnås redan under slutet av 2020, vilket innebär att Carbiotix kan ha en färdig produkt att lansera redan under andra halvåret 2021,tre år tidigare än beräknat.
KONKURRENTER OCH POSITIONERING
Intresset för mikrobiomet, tarmhälsa och nyttiga fibrer är en trend som har vuxit sig stark under lång tid.
Även världens största livsmedelsproducenter har hakat på och har lanserat sina egna produkter för att möta den stigande efterfrågan.
Ett flertal bolag har växt fram som en del av en bredare healthtech-trend, bl.a. genom en mer tillgänglig DNA-sekvenseringsteknologi, och Carbiotix kan delvis räknas som ett av dem.
Carbiotix erbjuder både diagnostik och modulatorer, vilket är en kombination som få,om något annat, bolag besitter.Genom sina olika verksamhetsområden och flexibla affärsmodell har Carbiotix en position som kan attrahera många olika bolag för partner- och licensieringssamarbeten.
Det finns en uppsjö av olika bolag som fokuserar på mikrobiomet från olika vinklar, nedan har vi lyft fram ett par exempel som har klara gemensamma beröringspunkter och som även skulle kunna vara potentiella samarbetspartners. En intressant aspekt av dessa bolag är hur de värderas, antingen via aktiemarknaden eller av professionella investerare.
Tabellen nedan visar ett antal bolag som delar verksamhetsområden med Carbiotix. De uppskattade värdena har hämtats från uppgifter om bolagens finansieringsrundor eller marknadsvärde på börsen. Finansiering i serie B innebär den andra finansieringsrundan i bolaget. Ytterligare ett uppmärksammat exempel var det amerikanska bolaget uBiome som grundades 2012 och som erbjöd test av tarmhälsa till konsumenter. Bolaget tog in 105 MUSD från investerare och nådde en högsta värdering motsvarande 600 MUSD. I april 2019 granskade FBI oegentligheter runt bolaget, vilket till slut drev bolaget i konkurs senare under året. Finansieringen och värderingen av uBiome visar vilket intresse och vilka förväntningar som området kan skapa. Som vi nämnde i inledningen har de världsledande livsmedelsproducenterna ADM, Bunge och Cargill, som årligen omsätter 40-110 miljarder USD, redan intresserat sig för prebiotikaområdet. Ett samarbete med Carbiotix kan vara ett naturligt steg för ett ledande bolag att behålla sitt försprång på marknaden.
Min kommentar
Carbiotix är ännu i sin linda och räknas som ett förhoppningsbolag.Skillnaden mellan C och många andra s.k förhoppningsbolag är den marknad man adresserar.I C´s fall handlar det om en volymmarknad vilken dessutom inte avgränsar sig till enbart Sverige.Som volymmarknad i det här fallet åsyftas den mest intressanta,nämligen hushållen även kallat konsumentmarknaden.Ett företag med en produkt med bättre egenskaper än andra befintliga på marknaden är alltid intressant för en aktör med tillgång till direkta säljkanaler mot "sin" marknad.
I Biostocks analys får vi exempel på hur stor ex marknaden för s.k. medicinsk mat är, ca 150 Miljarder Skr årligen vilket gör en nisch-aktör som Carbiotix intressant för en större livsmedelstillverkare.
I analysen nämner man just möjligheten att C partnar upp med en sådan aktör.
För att komma in på den riktigt stora marknaden,USA,vilket förmodligen är huvudmålet krävs ett godkännande från amerikanska myndigheter vilket man bedömer kommer ske redan innevarande år.
Väl godkänt lär de inte ha så stora problem att hitta en lämplig partner tror jag.
Kellogg´s eller annan flingtillverkare vore trevligt att starta med.
Som jag skrev inledningsvis ser jag en potential utöver det vanliga för detta förhoppningsbolag.
Kikar man på bolagsvärderingen, 30 Msek i skrivande stund,anser jag den väl låg givet vad som väntar och möjligheten till ett partnerskap redan 2021.
Se andra (förmodligen avsevärt mer mogna) bolags värderingar i tabellen ovanför.
Man lär dock ta in nytt friskt kapital innan årsskiftet,vilket man ska ha i åtanke.
Men då tror jag inte bolagsvärderingen är kvar på dagens nivåer.
För att visa på intresset för mag/tarm systemet klipper jag in en aktuell text från ett hälsomagasin.
Finns det mat som stärker immunförsvaret?
Ämnen i artikeln:
Kostråd
Livsmedel
Hej, finns det mat som stärker
immunförsvaret? Eller är det bara en myt? Jag tänker att det är något
man åtminstone kan prova i dessa tider.
/Lite orolig
/Lite orolig
Dietisten Sofia Antonsson svarar
Det finns i dag inga klara bevis för exakt hur man ska äta för att stärka immunförsvaret. Vi vet dock att 70 procent av immunförsvaret sitter i tarmen och att tarmfloran därför spelar en stor roll. Utmaningen är att vi inte kan säga exakt vem som ska äta vad eftersom tarmfloran inte ser likadan ut hos alla människor.70 procent av immunförsvaret sitter i tarmen, tarmfloran spelar en stor rollDet vi dock vet med säkerhet är att tarmbakterierna är beroende av, och lever på, vårt intag av fibrer och här kan vi göra mycket. Bara två av tio svenskar får i sig 500 gram frukt och grönsaker varje dag. Nio av tio får heller inte i sig tillräckligt med fullkorn så det är alltså en bra idé att öka intaget av dessa.
Man har också sett att processat kött och socker inte verkar vara bra för tarmfloran. Så, satsa på rena livsmedel som frukt, grönsaker, baljväxter, rotsaker, fullkornsprodukter, nötter, frön och bär. Köp gärna frysta grönsaker och bär, de är minst lika näringsrika som de färska och lättare att ha hemma. Genom att äta mycket av dessa livsmedel får du, förutom fibrer, också i dig vitaminer och antioxidanter. "
Ps. Jag äger aktier i bolaget om det inte tydligt framgår.Har varit med sen deras introduktion hösten 2019.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar