fredag 7 augusti 2020

Carbiotix nytt PM

Carbiotix partnertillväxt överträffar mål och förväntningar

fre, aug 07, 2020 08:45 
Carbiotix AB (publ) ("Carbiotix") meddelar idag att bolaget har tecknat avtal med tre nya LinkGutpartners under det andra kvartalet. Carbiotix tidigare uttalade mål att lägga till fem partners mellan 2021-2023 har därmed överträffats. Dessutom upplever bolaget ett fortsatt starkt intresse för sin LinkGut-tjänst, vilket indikerar att värdeerbjudandet är väl positionerat och därmed har god potential att stödja den globala lanseringen av diagnostiktjänster och försäljningstillväxten för Carbiotix-modulatorer (AXOS-ingrediens, medicinsk mat och läkemedel).

LinkGut (https://carbiotix.com/linkgut) är en testtjänst som erbjuds som ”White Label” av Carbiotix till livsmedels- och dryckesproducenter, kosttillskotts- och läkemedelsföretag samt leverantörer av hälso- och friskvård. Tjänsten är helt gratis och fullt ut anpassningsbar för partners och baseras på Carbiotix OneGut testplattform. OneGut är det enda tarmhälsotestet riktat till konsumenter som är baserat på triplikat (tre prover) och erbjuder både Next Generation Sequencing (NGS) och Polymerase Chain Reaction (PCR)-tester. Testet kostar endast en tredjedel jämfört med den närmaste konkurrenten på marknaden, det underlättar individanpassad kost och näringsintag och fokuserar på långtgående analys och viktiga metaboliter. Tjänsten gör det möjligt för LinkGut-partners att bygga kundlojalitet och formulera bättre produkter, samt för dessa partners kunder att validera effektiviteten och anpassa sina produkter över tid. LinkGut-tjänsten möjliggör även för Carbiotix att sänka kundrekryteringskostnaderna betydligt samtidigt som nya kanaler till marknaden skapas.
 
Kristofer Cook, VD för Carbiotix, kommenterar
”Jag är mycket nöjd med tillväxten för vårt LinkGut-partnernätverk under andra kvartalet. 
Tre nya partners under perioden överträffar våra ursprungliga mål och även de förväntningar som kommunicerades i vårt memorandum från förra året. Förutom våra tidigare kommunicerade partners TrooFood, RevivaBio, EONOS och Live Younger, är jag glad över att kunna välkomna Optimising Health (UK), Disc Profiling (UK) och GutHealth (SE) som nya partners. LinkGut-tjänsten har utvecklats specifikt för att företag ska kunna erbjuda en dedikerad och transparent tarmhälsotest-tjänst till sina kunder, och så småningom även anpassa sina egna livsmedel och drycker och komplettera med nya produkter utan att behöva bygga om produktions- och distributionssystem. 
Eftersom Carbiotix också utvecklar sin egen andra generationens prebiotika, blir varje LinkGut-partner i mat & dryckes- och kosttillskotts-segmenten naturligtvis också en potentiell kund för detta prebiotika, givet både de hälsofördelar Carbiotix majsfiberextrakt som innehåller AXOS ger och dess konkurrenskraftiga pris. Jag är slutligen också mycket glad över det stora intresset för vår LinkGut-tjänst och ser med spänning fram emot den fortsätta utvecklingen vad gäller potentiella nya partners under andra halvan av 2020 och därefter. OneGut har potential att bli en ledande testplattform på en snabbväxande marknad, vilket skulle leda till en kraftigt ökad försäljning inom diagnostik och – vilket är ännu viktigare – accelererad försäljning för högmarginalprodukter som AXOS och vår övriga modulatorförsäljning framöver.” 

Denna information är sådan information som Carbiotix AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 augusti 2020.

Framåtblickande uttalanden
Denna kommunikation innehåller framåtriktade uttalanden, som består av subjektiva antaganden och prognoser för framtida scenarier. Prognoser för framtiden gäller bara från och med det datum de görs och är i sin natur, som forsknings- och utvecklingsarbete inom bioteknologisegmentet, förknippade med risk och osäkerhet. Med detta i åtanke kan det faktiska utfallet avvika betydligt från de scenarier som beskrivs i detta pressmeddelande. 

För ytterligare information, vänligen kontakta
Carbiotix AB
Kristofer Cook, VD
Tel: 0708-796580
E-post: kristofer.cook@carbiotix.com


Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är en pionjär inom mikrobiomhälsa genom ett antal kostnadseffektiva tester för tarmhälsa och en portfölj av mikrobiommodulatorer som täcker prebiotiska ingredienser, medicinsk mat och terapeutika.


Carbiotix
Väldigt uppmuntrad av intressenivån och pipelinen som byggs upp - Carbiotix vd (Finwire)

2020-08-07 10:29
Carbiotix vd Kristofer Cook är väldigt uppmuntrad av intressenivån på marknaden för tjänsten LinkGut samt pipelinen som byggs upp. Det förmedlar han i en kommentar till Finwire.

Det framgick under morgonen att forskningsbolaget under det andra kvartalet har tecknat avtal med tre nya partners för tjänsten, vilket överträffar tidigare kommunicerat mål.

"Vi har ingen ny prognos gällande LinkGut-partners. Som vi har sagt kommer LinkGut bli vår primära kanal till marknaden för vårt tarmhälsotest riktat direkt till konsumenter. Att bygga det bredaste nätverket av partners är därmed av intresse för oss", resonerar bolagschefen.

På frågan om varför man knutit till sig dessa partners nämner bolagschefen flera fördelar.

Carbiotix partners kan erbjuda sitt eget test utan att behöva oroa sig för tekniska eller juridiska utmaningar. Därutöver kostar testerna en bråkdel av priset som konkurrenter tar.

Vidare förklarar bolagschefen att man till skillnad från konkurrenter inte sysslar med orealistiska slutsatser och rekommendationer baserat på resultaten. Därför ses man som säkrare och mer neutrala.

Det relativt nya Spotlight-bolaget stiger inledningsvis 2,5 procent idag på nyheten, i ljuset av en större kursåterhämtning de senaste månaderna.

Carl Becht
carl.becht@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Min kommentar 
Tempot i Bolaget börjar onekligen höjas.Igår info om att man kommer erbjuda marknaden det lägsta priset på tarmhälsotester och idag att man signat upp ytterligare 3 partners,att lägga till de 4 tidigare.Skärskådar vi då dagens info får vi lite nya fakta på bordet.Man erbjuder sina partners detta test gratis.Det i bemärkelsen att de inte behöver betala Carbiotix någon royalty för testerna.Däremot cashar Bolaget in för varje test partners skickare vidare till dem.Affärsmodellen ser alltså ut som att Carbiotix låter partners marknadsföra och "sälja" testkiten,men då under eget namn.Intäkterna går till Carbiotix som alltså inte behöver lägga några större resurser på att kränga dem.Partner får sin förtjänst i att visa upp en avancerad produkt/tjänst under eget namn vilket stärker partners varumärke och gör deras totala "erbjudande" mer attraktivt.Smart,riktigt smart.
Det är en klassisk Win-Win situation som alla parter tjänar på.
Med en sån här strategi bygger Carbiotix varumärkeskännedom till i princip ingen kostnad alls.Samtidigt får man inrullandes intäkter från sina partners.Med tillräcklig volym testkit levererade till sig har man först täckning för kostnader att driva företaget,sen i nästa steg börjar det generera vinst.Nu talar jag enbart om partners och inte större livs och dryckesproducenter eller närings/vitamin-kosttillverkare.När väl de kommer in i systemet pratar vi större volymer och stålar.
Man berättar vidare att denna testkitförsäljning via andra aktörers kanaler har funktionen att först bygga kännedom om deras huvudprodukt, AXOS.Sen dra igång försäljningen av produkten.Med det menas att när väl Bolaget har fått upp volym på testkiten kommer man att använda denna kundbas till säljeri av sin högmarginalprodukt AXOS.Även det via partners och de större aktörerna livs,dryck,kost tillverkare.Förbaskat smart affärsmodell må jag säga.Till låg kostnad driver man sin verksamhet samtidigt som man får in bra mycket större intäkter när AXOS kommer ut på marknaden.
Notera att detta enbart handlar om testkit och "lösförsäljning" av fibret AXOS.
Den stora affären kommer när livsmedelstillverkare köper in AXOS för att blanda i sina egna produkter och därigenom kunna relansera sina egna varumärken/produkter med en ny egenskap,hälsoaspekten.
Inom kort bör vi få info om hur den Italienska studien har avlöpt.Den med Barilla ni vet.
Törs man säga att det ser bra ut? Menar,nu när man ser hur deras strategi och affärsmodell är tänkt att fungera.Jag svarar mig själv: Ja,det ser till och med jä...igt bra ut.

                                        Mvh the99

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar