onsdag 30 september 2020

Årsredovisning 2019/2020

Idag levererades redovisningen av det brutna räkenskapsåret 2019.Ur redovisningen väljer jag ut info av intresse.Det mesta är redan känt,men viss info är värt att uppmärksamma.Fetningar i texten är mina egna.Länk till hela årsredovisningen.



DEN DIGITALA MARKNADSFÖRINGENS ELDDOP 

I nuläget är i praktiken samtliga mässor och konferenser inställda. I stället för demonstrationer hos kunden har online-demonstrationer vunnit en bredare acceptans när inga alternativ har funnits. Det märker vi på kundförfrågningarna. För branschen som helhet är det en stor omställning — men för oss som liten aktör erbjuder det intressanta möjligheter. 

Vi har tidigare haft svårt att hävda oss exponeringsmässigt gentemot stora bolag med jättemontrar på mässorna, men på den digitala scenen är det inte storleken på organisationen eller den geografiska placeringen som är den avgörande faktorn — utan förmågan att snabbfotat anpassa sig till ett nytt medium och att leverera lösningar med kvalitet och engagemang. Som ett konkret exempel på vad det kan innebära har vi under september slutfört en optimering av vår webbplats som gett oss en responstid i framkant, något som kommer att avspegla sig i en högre sökmotorrankning och därmed direkt en stärkt marknadsexponering

Vi har också under året lanserat en ny utgåva av HoloMonitor-mjukvaran App Suite med bättre integrerad funktionalitet, vilket ytterligare stärker vår position. Ett flertal HoloMonitor-användare har köpt online-upp-graderingen. Vår inriktning på mjukvara särskiljer oss från många andra instrumentleverantörer inom life science, där hårdvaran ofta står i fokus, och vi fortsätter utvecklingen av App Suite och Software as a Service (SaaS)-konceptet framöver, stärkta av att efterfrågan växer i svallet av den allmänna digitaliseringsvågen.

Under augusti har det amerikanska patentverket (USPTO) beviljat det patent för tillverkning av skräddarsydda syntetiska antikroppar som vi sökt inom ramarna för projektet GlycoImaging — ett viktigt framsteg som på sikt öppnar för tidigare diagnostik och nya screeningmetoder för cancer.


APPLIKATIONSUTVECKLING — FLUORESCENS 

Vi arbetar vidare med att utveckla den efterfrågade fluorescenskapaciteten för HoloMonitor och har under året passerat proof of concept-stadiet. Partnerskapet med National Institute on Aging inleddes i början av maj. Fluorescensmodulen tillför en möjlighet för forskare att vid sidan av fysiologiska förändringar även observera genetisk aktivitet hos enskilda celler, liksom att ställa dessa mot varandra. Genom att integrera två funktionaliteter i samma instrument kommer vi uppskattningsvis att mer än väl fördubbla vår marknad, samtidigt som kombinationsavbildningen minimerar den frisättning av toxiner som annars förknippas med fluorescensmikroskopi. Modulen blir i ett affärsperspektiv företagets andra hårdvaruplattform, och vi kommer att omgärda den med en ny familj SaaS-moduler för att tillgängliggöra den data den genererar. 

Kriser har en tendens att accelerera trender, och vi kan nog slå fast att coronakrisen har drivit många eftersläntrare in i den digitala världen, där framtiden finns — och där SaaS-företaget PHI redan verkar. Det bådar gott för vår synlighet under 2020/21 och ger en förnämlig hävstång till vår konkurrenskraft.

Marknaden

Olikt traditionell instrumentering placeras HoloMonitor® i den cellinkubator där cellerna odlas. 
Den framtida marknaden för HoloMonitor och liknande cellanalysatorer uppskattas därför bäst med hjälp av den mer etablerade cellinkubatormarknaden. Marknadsrapporter uppskattar att det lågt räknat säljs c:a 30 000 cellinkubatorer per år, huvudsakligen av de fem största aktörerna. Fördelarna med att övervaka och analysera celler under tiden de odlas är så betydande att det finns anledning att anta att samtliga inkubatorer i framtiden kommer att utrustas med HoloMonitor eller något liknande instrument. Antag vidare att denna marknad också domineras av fem stora branschaktörer där HoloMonitor säljs via en av dessa. Obeaktat försäljningen till uppskattningsvis 120 000 befintliga cellinkubatorer skulle detta innebära att HoloMonitor i en fullt utvecklad marknad har en potential om ungefär 6 000 sålda instrument/år, vilket mot slutkund motsvarar en omsättning om i storleksordningen två miljarder kronor/år med nuvarande prissättning.

Min kommentar

Det är uppenbart att den digitala världen tar över fler och fler funktioner.I dessa epidemitider märker vi av det själva,man besöker inte butiker i samma omfattning utan man går till datorn och gör sina köp där i stället.På samma sätt börjar nu bizznizzen bedrivas.Den omställning som nu håller på att ske i det avseendet är på ett sätt att likna vid ett paradigmskifte.Därför gäller det för företag att snabbt ställa om till attraktiva digitala miljöer.De som inte är vakna nu och agerar kommer förvånat se sig omsprungna och kanske till och med utkonkurrerade inom nåt år eller två. Vi ser att PHI är proaktiva på den punkten och agerar föredömligt.Se ex deras satsning på webinarier. I denna nya kommande digitala värld finns konkurrensfördelar för aktörer som räknas som mindre.Ett mindre företag har sällan den kompetens att ställa om sin affärsverksamhet digitalt,sällan heller de ekonomiska förutsättningarna att köpa in kompetensen.Därför kommer företag som PHI,som tidigt förstod vart utvecklingen var på väg och därmed agerade i tid vara en av vinnarna.

Mycket kan kopplas till VD Egelbergs bakgrund inom telekomindustrin.Men nu är det ju få företag med ledande personer som har den erfarenheten och kunskapen.Dessa företag bör vakna till ganska så snabbt och skaffa sig info om hur ställa om i verksamheten,annars är risken stor att de ser sin verksamhet krympa obönhörligt vad det lider.

I området Marknaden ser vi samma syn på utveckling inom cellforskningen.Man bedömer att forskning via inkubatorer där ett mikroskop ingår kommer ta över mer och mer.Och det är väl kanske inte så konstigt när man vet fördelarna med det digitala mikroskopets alla möjligheter.Se senast våra norska vänner som slutförde sina studier utanför laboratoriet i hemmiljö.Med avancerad mjukvara kommer den typen av forskning bli allt vanligare.Även här är PHI i framkant med kontinuerlig utveckling av just mjukvara.I texten får vi en siffra på potential för denna marknad.6000 sålda instrument genererar en omsättning på 2 miljarder kr.När/om man når dit kommer Bolaget vara ohyggligt lönsamt,det mtp den marginal varje försäljning innebär.Här krävs dock volymförsäljning för att fullt ut kunna räkna hem den marginalen.Något som borde attrahera en större spelare med direktingång till de flesta av världens labb.

PHI är rustade för framtiden,den digitala framtiden.Det är otvetydligt.

                                            Mvh the99

3 kommentarer:

  1. Skulle tro att vissa exemplar är utställda till forskare att "prova på".Alltså inte gratis,utan ett sätt att sprida vetskapen om instrumentet.Dessa ex lär faktureras när forskare bestämmer sig för att behålla instrumentet.Men bäst att rikta frågan direkt till Bolaget.Mejla och fråga vetja.

    SvaraRadera
  2. På förekommen anledning!
    Jag vill inte se personangrepp eller förlöjliganden av nåt slag på min blogg.
    Det finns säkert andra forum för den som vill ägna sig åt sådant.
    Här på bloggen uppmuntrar jag till diskussion,frågor och absolut kritik om den är relevant.
    Men div fulsnack får man syssla med någon annanstans.
    OK? Comprende?
    Bloggen går därför tillfälligt in i modereringsläge så jag slipper hålla koll på vad som skrivs.
    Mvh the99

    SvaraRadera
  3. Japp,de väger tyngre.
    Har för mig att VD kommenterade det i en intervju för nåt år sen.
    Och tänker man logiskt är varje publikation ett bevis för instrumentets användbarhet.Ca 160 såna "bevis" har vi till dags dato.
    Kollar potentiella användare/forskare på antalet sålda HoloMonitrar eller på publikationerna av andra oberoende forskare?
    Kanske bättre uttryckt : Vad är viktigast för en potentiell partner eller friare?
    Antalet sålda instrument med vetskap om hur svårt det är för ett litet företag att trängas med bjässarna med direktingång till labben, eller det antal publikationer instrumentet kan visa upp utan begränsningar av något slag?
    Konkret har vi alltså i princip 1 publikation per såld HoloMonitor.
    För att vara ett icke etablerat företag med små säljresurser bör det vara ett starkt signalvärde till pot partners som ev friare.

    SvaraRadera