PHASE HOLOGRAPHICDELÅRSRAPPORT 3 (2020-11-01 – 2021-01-31) (Cision)
November 2020 – januari 2021
Nettoomsättning | 770 (1 764) KSEK |
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) | -3 719 ( -3 906) KSEK |
Nettoresultat | -5 531 (-5 858) KSEK |
Resultat per aktie | -0,38 (-0,41) SEK |
Bruttomarginal | 54 (59) % |
Maj 2020 – januari 2021
Nettoomsättning | 1 727 (3 246) KSEK |
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) | -11 214 ( -14 103) KSEK |
Nettoresultat | -16 725 (-19 775) KSEK |
Resultat per aktie | -1,16 (-1,37) SEK |
Bruttomarginal | 64 (61) % |
I korthet
- Pandemins andra våg begränsade försäljningsmöjligheterna under 3:e kvartalet.
- Situationen har dock förbättrats avsevärt sedan slutet av januari.
- Såvida inte en tredje våg åter begränsar försäljningen under 4:e kvartalet förväntas försäljningen under det kommande 4:e kvartalet kompensera för den uppskjutna försäljningen under 3:e kvartalet.
- Sedan i somras har bolaget arbetat intensivt med att ställa om till den kommande post-pandemiska marknaden genom utveckla den digitala försäljningen och marknadsföringen samt påskynda utvecklingen av fluorescensmodulen till HoloMonitor.
VD har ordet
Som många förutspått innebar vintern en andra pandemisk våg, som sammanföll med vårt 3:e kvartal (november-januari). Återigen stängde våra kunder sina laboratorier och personalen skickades hem att vänta ut pandemin.
Lyckligtvis har situationen förbättrats avsevärt sedan den andra vågen började avta i slutet av januari. Laboratorier har åter börjat öppna igen, vilket har gjort det möjligt för oss att återuppta försäljningsaktiviteter på plats hos kunder i USA. Om inte ytterligare en våg tvingar laboratorierna att stänga en tredje gång, ser vi att försäljningen under 4:e kvartalet kommer att kompensera för den uppskjutna försäljning som uteblev på grund av den andra vågen under 3:e kvartalet.
Det "nya normala"
Det nya normala kommer att bli olikt den gamla normala. Det gamla och välbekanta sättet att via fackmässor och fysiska kundbesök sälja och marknadsföra produkter mellan företag kommer att förändras. Sannolikt kommer de fysiska kundbesöken även efter pandemin att begränsas till demonstrationer och produktinstallationer som kräver fysisk närvaro.
Pandemin har lärt oss hur mycket mer kostnadseffektiv digital marknadsföring och onlineförsäljning är. I det nya normala genomförs ett kundbesök på ungefär en timme, oavsett var kunden befinner sig. Få kommer att vilja gå tillbaka till då ett säljbesök innebar mer kostnader, resor och miljöpåverkan än tid med kunden.
Ytterligare cirka 450 miljoner vaccinationer behöver genomföras för att helt vaccinera 75% av USA:s befolkning. Med nuvarande vaccinationstakt om 2 miljoner vaccinationer per dag kan vi till hösten se fram emot början av slutet på pandemin och början av det "nya normala" på världens största marknad.
Fluorescensprojektet
För att hitta botemedel mot t.ex. cancer och Alzheimers är det viktigt att förstå hur våra gener påverkar och bidrar till dessa folksjukdomar. Flourescensinmärkning av celler är "go-to-metoden" för att studera genetisk aktivitet i celler.
Men, flourescensinmärkning medför en betydande nackdel. Metoden är giftig för cellerna och förändrar därmed det beteende som metoden är ämnad att observera, vilket naturligtvis minskar värdet av forskningsresultaten.
Fram till nu har det inte funnits någon bra lösning på detta problem. Integreringen av holografisk mikroskopi och flourescensmikroskopi i ett och samma instrument löser detta länge olösta problem.
Kombinationen av de båda teknikerna minskar antalet fluorokromer som behöver tillsättas, men även behovet av att aktivera tillsatta fluorokromer. Vilket gör att flourescensinmärkningens negativa påverkan på cellerna reduceras till ett minimum.
Efter ett initialt ”proof-of-concept”, har en första prototyp av ett kombinationsinstrument nu tillverkats med hjälp av 3D-utskrift (ovan). Fluorescensprojektet går nu in i en fas av intern testning, tekniska iterationer och mjukvaruutveckling. Då omständigheterna tillåter kommer detta att följas av externa utvärderingar av förproduktionsenheter vid bland annat Lund University Cancer Centre och National Institute on Aging i Baltimore.
Digital försäljning och marknadsföring kommer i grunden att förändra sättet hur affärer görs inom vår del av life science-branschen. I det nya normala kommer teknikleverantörer som PHI att ta plats i förarsätet och därmed kontrollera hur deras produkter säljs och marknadsförs, vilket inte var fallet i det gamla normala.
PHASE HOLOGRAPHIC
FÖRBÄTTRAT LÄGE SEDAN SLUTET AV JANUARI (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Pandemins andra våg begränsade Phase Holographics försäljningsmöjligheter under bolagets tredje kvartal, november-januari, men situationen har förbättrats avsevärt sedan slutet av januari.
Det skriver det Spotlightlistade bolaget, som utvecklar instrumentering och mjukvara för time-lapse cytometri, i sin rapport för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2020/2021.
"Lyckligtvis har situationen förbättrats avsevärt sedan den andra vågen började avta i slutet av januari. Laboratorier har åter börjat öppna igen, vilket har gjort det möjligt för oss att återuppta försäljningsaktiviteter på plats hos kunder i USA. Om inte ytterligare en våg tvingar laboratorierna att stänga en tredje gång, ser vi att försäljningen under fjärde kvartalet kommer att kompensera för den uppskjutna försäljning som uteblev på grund av den andra vågen under tredje kvartalet", kommenterar vd Peter Egelberg.
Nettoomsättningen minskade under kvartalet till 0,8 miljoner kronor (1,8). Rörelseresultatet före avskrivningar (ebitda) låg på -3,7 miljoner kronor (-3,9) och nettoresultatet blev -5,5 miljoner kronor (-5,9).
Min kommentar
Det mest intressanta är ändå utvecklingen av kombon Holo/Fluo.Här får vi se en prototyp och info att man ska inleda tester följt av utvärderingar från våra partners.Tidsfaktorn nämns inte så där får vi sväva i ovisshet ett tag till.Men hey,nog kommer det sippra ut info under tidens gång och undertecknad kommer dammsuga all sån info och återge på bloggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar