söndag 18 april 2021

Aktuella observationer

Jag har noterat ett, enligt mig själv, intressant händelseförlopp.PHI har,som de flesta andra företag, ett Youtubekonto.Ett smidigt och enkelt sätt att sprida info och marknadsföra sig och sina produkter.

Denna digitala plattform erbjuder möjligheter många företag nu börjar inse värdet av.Som länkmöjlighet till info utkommunicerad i andra kanaler är det ett viktigt komplement.Ofta har det då en stödjande funktion till den info man vill nå ut med.Ett instrument i ett företags verktygslåda beträffande infogivning som marknadsavdelningar mer och mer börjar använda.

Sen finns det företag som är lite extra smarta och tidigt la upp en strategi för att nyttja mediets fulla kapacitet.
Det genom att inledningsvis bygga en grund kan vi kalla det.Typ skicka ut film/er på sina produkter och med speakerröst berätta om deras förträfflighet,sprida det via sina vanliga kanaler som ex länk från hemsida.
Sen kommer nästa steg där företaget ofta börjar visa användbarhet/värde för konsument/användare.
Konkretisera och tydliggöra alltså.

Därefter kommer vanligtvis köpfasen (gäller framförallt konsumentprodukter).Man börjar nu utforma budskap där info om VAR konsument kan köpa produkt.Ibland snyggt inlirkat i filmen eller som en snabblänk i textmassan.Ofta är länken inte tydlig med vart den går.Kan stå bokstäver huller om buller,allt för att förvilla men essensen är att länken är en klickbar hyperlänk och leder exakt dit säljande företag vill man ska hamna.Köpsituation alltså.

De här stegen är ett exempel ett smart företags marknadsavdelning lagt upp som en mer långsiktig plan från när de började använda Youtube.Det finns naturligtvis många fler strategier.Men de smarta har en tanke bakom sin medverkan på Youtube.Random utskick leder sällan till värde.

Om jag då ska återvända till PHI,som jag anser är ett smart företag.I de senaste VD-ord understryks att den digitala affären kommer ta över den fysiska mer och mer.Pandemin har def gjort avtryck även inom affärslivet.

Som ett led i detta har PHI enligt mig en klar strategi med sin närvaro på plattformen Youtube.

De har producerat och publicerat 75 klipp till dags dato. Målgruppen är glasklar = forskare.
Majoriteten av dessa klipp visar HoloMonitor in action.Dvs cellstudier oftast rörande cancerceller.
Sen kommer i fallande skala Assayinfo,webinarier och info/pr aktigt material som sista grupp.
 
I innevarande vecka har en förändring skett.En ny kategori/grupp klipp har börjat laddas upp.
De 5 senaste klippen visar hur en ovan användare kopplar samman ett HoloMonitorsystem.
I tisdags kom det första klippet som visar hur man kopplar ihop M4:an med ett motorbord.
På torsdagen kom 4 nya klipp som alla riktar sig till samma ovana användare.
Det lär komma fler klipp inom samma kategori = praktisk info riktad till den ovane användaren eller presumtive köparen av ett HoloMonitorsystem?

Då kommer vi till avdelning fundering & spekulation.
Varför detta avsteg från tidigare val av kategorier? Lägga till en helt ny kategori?
Vad är syftet och värdet i att producera en dylik A-B-C? Och för vem? Varför nu?
Där lämnar jag fältet fritt för egna spekulationer.
Mitt bidrag är att den målgrupp man nu riktar in sig på INTE är idag användande HoloMonitor forskare.
De kan ju redan tekniken.

                                                       Här kommer de 5 klippen utklippta.
 





Lite hjälp till egna spekulationer = Holo/Fluo kombon i vardande? Stöd till planerade kommande försäljningsaktiviteter? Material att visa upp för ev förhandlingspartner?

Det enda vi kan vara säkra på är att dessa nya klipp inte vänder sig till de som redan inköpt sina HoloMonitorsystem.Så vem/vilka har man i kornet?

                                     Mvh den allstädes observante the99
 
Som service till alla ev HoloMonitornyfikna forskare : PHIAB Webshop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar