Bokslutskommuniké2020/21
FEBRUARI 2021 – APRIL 2021
Nettoomsättning |
1 910 (557) KSEK |
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) |
-5 559 ( -4 589) KSEK |
Nettoresultat |
-6 784 (-6 538) KSEK |
Resultat per aktie |
-0,47 (-0,45) SEK |
Bruttomarginal |
66 (60) % |
MAJ 2020 – APRIL 2021
Nettoomsättning |
3 637 (3 803) KSEK |
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) |
-16 773 ( -18 692) KSEK |
Nettoresultat |
-23 509 (-26 313) KSEK |
Resultat per aktie |
-1,63 (-1,83) SEK |
Bruttomarginal |
63 (61) % |
I KORTHET
- Det strategiska beslutet att fokusera på digital försäljning och marknadsföring har varit framgångsrikt, vilket återspeglas i försäljningsökningen under senare delen av verksamhetsåret.
- Den nordamerikanska marknaden stod för 2/3 av nettoomsättningen under kvartalet och nära hälften under året.
- Utvecklingsarbetet med att förse HoloMonitor med fluorescenskapacitet fortgår enligt plan.
- Fokuseringen på digital försäljning och marknadsföring har inneburit organisatoriska förändringar under året.
VD HAR ORDET
Det gängse sättet att sälja avancerade vetenskapliga instrument har varit att oberoende distributörer marknadsför, säljer vidare och servar produkten mot slutkund på en överenskommen geografisk marknad. Fram till pandemin ifrågasatte ingen i branschen denna affärsmodell. Det var helt enkelt så kapitalvaror som HoloMonitor såldes. Modellen är dock kostsam och resurskrävande samt att försäljningen inte blir bättre än distributörerna.
För att göra sig oberoende av distributörerna etablerar därför större företag dotterbolag på de viktiga marknaderna så snart de kan bära investeringen. Vägen ut för mindre företag som inte har möjlighet att etablera dotterbolag världen över är att göra sig attraktiv för de större företagen. De större företagen vet mycket väl sitt värde och begär därför mycket i gengäld för att distribuera produkter genom sitt distributionsnät, oavsett hur spännande en ny produkt må vara.
Det “nya normala”
Som vi alla vet har digital försäljning och marknadsföring funnits under en tid. Fram till pandemin har denna dock haft en begränsad inverkan på den rutinmässiga distributörsmodellen, mycket på grund av att det tidigare var otänkbart för kunder att “nätshoppa” avancerad teknisk utrustning.
Den utbredda användningen av videokommunikation under pandemin har förändrat detta. Nu när vi har vant oss och insett hur mycket mer effektivt och klimatsmart det är föredrar allt fler att både produktdemonstrationer och utbildning sker över nätet, snarare än vid ett fysiskt möte. Denna lilla men betydande beteendeförändring kommer sannolikt att väsentligt förändra vår bransch och hur kapitalvaror säljs i denna.
Tillsammans med avancerad digital marknadsföring medger förändringen att mindre företag kommer att betydligt mer effektivt kunna sälja, distribuera och serva avancerad utrustning över ett stort geografiskt område utan ett traditionellt distributionsnät.
Med andra ord är en konsekvens av pandemin att innovativa mindre företag som PHI på egen hand kan etablera sina produkter på marknaden. Med en väletablerad produkt kan dessa företag därefter och på mer jämlika villkor förhandla om partnerskap med de stora aktörerna för att ytterligare utvidga marknadsräckvidden.
Fluorescensprojektet
Utvecklingsarbetet med att förse HoloMonitor med fluorescenskapacitet fortgår enligt plan. Nyligen gick projektet in i den andra och möjligen den sista interna testfasen. För mer information om projektet se Delårsrapport3 2020/21.
Organisationen
Det strategiska beslutet att fokusera på digital försäljning och marknadsföring och som först beskrevs i Delårsrapport3 2019/20 har under året lett till organisatoriska förändringar. I synnerhet kräver digital marknadsföring en annan kompetens än marknadsföring via fackmässor och andra traditionella marknadsföringsaktiviteter. För en översikt av den nya organisationen se PHIManagement and Board.
Försäljningen
Det strategiska skiftet har varit en framgång, vilket återspeglas i försäljningsökningen under senare delen av verksamhetsåret. Om inte de stora marknaderna åter stänger ned på grund av pandemin ser vi att försäljningen kommer att fortsätta växa under överskådlig framtid, inte minst på den nordamerikanska marknaden.
Peter Egelberg, VD
OMSÄTTNING OCH RESULTAT
Nettoomsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 1 910 (557) KSEK och rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) till -5 559 (-4 589) KSEK. Nettoresultatet uppgick till -6 784 (-6 538) KSEK.
INVESTERINGAR
Med betoning på applikationsutveckling samt utveckling av flourescenskapacitet investerade bolaget under året 4 261 (3 192) KSEK i produkt, patent och applikationsutveckling.
FINANSIERING
Likvida medel jämte outnyttjad del av beviljade krediter uppgick till to 35 506 (16 484) KSEK vid periodens utgång. Soliditeten var 25 (80) %.
Rullande 12-månaders försäljning med trendlinje
PHASE HOLOGRAPHIC
ÖKAD OMSÄTTNING OCH BRUTTOMARGINAL 4 KV (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spotlight-listade Phase Holographic, som utvecklar instrumentering och mjukvara för time-lapse cytometri, redovisar en nettoomsättning på 1,9 miljoner kronor (0,6) för det fjärde kvartalet (februari-april) för det brutna räkenskapsåret som sträckte sig till april 2021.
Bruttomarginalen ökade till 66 procent (60) medan ebitda-resultatet minskade till -5,6 miljoner (-4,6).
Resultatet per aktie var nära oförändrat för kvartalet på -0:47 kronor per aktie (-0:45).
"Om inte de stora marknaderna åter stänger ned på grund av pandemin ser vi att försäljningen kommer att fortsätta växa under överskådlig framtid, inte minst på den nordamerikanska marknaden", skriver vd Peter Egelberg i rapporten.
Han uppger att det strategiska beslutet att fokusera på digital försäljning och marknadsföring har varit framgångsrikt och att den nordamerikanska marknaden stod för två tredjedelar av nettoomsättningen under kvartalet.
"Det gängse sättet att sälja avancerade vetenskapliga instrument har varit att oberoende distributörer marknadsför, säljer vidare och servar produkten mot slutkund på en överens-kommen geografisk marknad. Fram till pandemin ifrågasatte ingen i branschen denna affärsmodell. Det var helt enkelt så kapitalvaror som Holomonitor såldes. Modellen är dock kostsam och resurskrävande samt att försäljningen inte blir bättre än distributörerna", kommenterar Phase Holographic-chefen.
Vidare skriver Peter Egelberg att utvecklingsarbetet med att förse Holomonitor med fluorescens-kapacitet fortgår enligt plan. Nyligen gick projektet in i den andra och möjligen den sista interna testfasen.
Min kommentar
Med andra ord är en konsekvens av pandemin att innovativa mindre företag som PHI på egen hand kan etablera sina produkter på marknaden. Med en väletablerad produkt kan dessa företag därefter och på mer jämlika villkor förhandla om partnerskap med de stora aktörerna för att ytterligare utvidga marknadsräckvidden.
Det strategiska skiftet har varit en framgång, vilket återspeglas i försäljningsökningen under senare delen av verksamhetsåret. Om inte de stora marknaderna åter stänger ned på grund av pandemin ser vi att försäljningen kommer att fortsätta växa under överskådlig framtid, inte minst på den nordamerikanska marknaden."
Jag är nöjd med denna rapport vilket marknaden i övrigt även den borde vara.
Mvh the99
Bland de sämre rapporter dom släppt.
SvaraRaderaErkänner att förhandlingarna gått åt skogen.
Hörru Hell,du kan åtminstone ha hövligheten att använda din signatur och inte hålla på och köra anonymt nu när jag öppnat upp kommentarsfälten efter du körde ditt hat mot VD.
RaderaFortsätt kräks på PHI på dina andra forum,men här vill jag inte ha några anonyma spyor.
Jag tror att man tidigt fått indikationer på vilket värde Drakarna var beredda att slanta upp alt villkora för att inleda partnerskap.Dessa var inte intressanta och av den anledningen ville PHI få in fler spelare till förhandlingsbordet.
RaderaMEN, sen kom pandemin in i bilden och förändrade läget.
Pandemin har påverkat mer än det vi läser om i tidningar och ser på TV.
Villkoren för affärande har i grunden förändrats.
Marknadsföringsstrategier resp säljstrategier har måst skruvas om.
Hela organisationer (Drakar) har behövt skärskåda sin egen verksamhet och anpassa för det nya läge som uppstått.En osäkerhet har uppstått i branschen.Gamla sanningar har behövt ersättas av nya.
Och i det läget är säkert uppköp och partnerskap långt ner på prioritetsskalan.
Vad PHI gjort i det läget är att anpassa sig (gilla läget) och skruva i sin egen verksamhet.Kombon Holo/Fluo och samarbete med NIH är ett resultat av detta.Man vässar sitt eget erbjudande och kommer ut som starkare när väl effekterna av pandemin satt sig och affärande återgår till det "nya normala".
Därför ser jag positvt på det som komma skall.Ex om några månader kommer vi se den färdiga kombon vilket är en riktig gamechanger som kommer väcka uppmärksamhet och nyfikenhet av branschen.
Tas den emot som jag tror, kommer villkor vid förhandlingsbordet ändras radikalt till PHI´s fördel.
Mvh the99
Borde inte patent komma snart för EU glyco? Sen är det väl klart. Phi behöver triggers för hösten nu..
SvaraRadera