torsdag 24 juni 2021

Rapport Q4



Bokslutskommuniké2020/21

FEBRUARI 2021 – APRIL 2021

Nettoomsättning

1 910 (557) KSEK

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)

-5 559 ( -4 589) KSEK

Nettoresultat

 -6 784 (-6 538) KSEK

Resultat per aktie

 -0,47 (-0,45) SEK

Bruttomarginal

66 (60) %

MAJ 2020 – APRIL 2021

Nettoomsättning

3 637 (3 803) KSEK

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)

-16 773 ( -18 692) KSEK

Nettoresultat

 -23 509 (-26 313) KSEK

Resultat per aktie

-1,63 (-1,83) SEK

Bruttomarginal

63 (61) %

  

I KORTHET

  • Det strategiska beslutet att fokusera på digital försäljning och marknadsföring har varit framgångsrikt, vilket återspeglas i försäljningsökningen under senare delen av verksamhetsåret.
  • Den nordamerikanska marknaden stod för 2/3 av nettoomsättningen under kvartalet och nära hälften under året.
  • Utvecklingsarbetet med att förse HoloMonitor med fluorescenskapacitet fortgår enligt plan.
  • Fokuseringen på digital försäljning och marknadsföring har inneburit organisatoriska förändringar under året.

VD HAR ORDET

Det gängse sättet att sälja avancerade vetenskapliga instrument har varit att oberoende distributörer marknadsför, säljer vidare och servar produkten mot slutkund på en överens­kommen geografisk marknad. Fram till pandemin ifrågasatte ingen i branschen denna affärsmodell. Det var helt enkelt så kapital­varor som HoloMonitor såldes. Modellen är dock kostsam och resurskrävande samt att försäljningen inte blir bättre än distributörerna.

För att göra sig oberoende av distributörerna etablerar därför större företag dotterbolag på de viktiga marknaderna så snart de kan bära investeringen. Vägen ut för mindre företag som inte har möjlighet att etablera dotterbolag världen över är att göra sig attraktiv för de större företagen. De större företagen vet mycket väl sitt värde och begär därför mycket i gengäld för att distribuera produkter genom sitt distributionsnät, oavsett hur spännande en ny produkt må vara.

Det “nya normala”

Som vi alla vet har digital försäljning och marknadsföring funnits under en tid. Fram till pandemin har denna dock haft en begränsad inverkan på den rutinmässiga distributörs­modellen, mycket på grund av att det tidigare var otänkbart för kunder att “nätshoppa” avancerad teknisk utrustning.

Den utbredda användningen av video­kommunikation under pandemin har förändrat detta. Nu när vi har vant oss och insett hur mycket mer effektivt och klimatsmart det är föredrar allt fler att både produkt­demon­strationer och utbildning sker över nätet, snarare än vid ett fysiskt möte. Denna lilla men betydande beteendeförändring kommer sannolikt att väsentligt förändra vår bransch och hur kapitalvaror säljs i denna.

Tillsammans med avancerad digital marknadsföring medger förändringen att mindre företag kommer att betydligt mer effektivt kunna sälja, distribuera och serva avancerad utrustning över ett stort geografiskt område utan ett traditionellt distributionsnät.

Med andra ord är en konsekvens av pandemin att innovativa mindre företag som PHI på egen hand kan etablera sina produkter på marknaden. Med en väletablerad produkt kan dessa företag därefter och på mer jämlika villkor förhandla om partnerskap med de stora aktörerna för att ytterligare utvidga marknads­räckvidden.

Fluorescensprojektet

Utvecklings­arbetet med att förse HoloMonitor med fluorescens­kapacitet fortgår enligt plan. Nyligen gick projektet in i den andra och möjligen den sista interna testfasen. För mer information om projektet se Delårsrapport3 2020/21.

Organisationen

Det strategiska beslutet att fokusera på digital försäljning och marknads­föring och som först beskrevs i Delårsrapport3 2019/20 har under året lett till organisatoriska förändringar. I synnerhet kräver digital marknads­föring en annan kompetens än marknads­föring via fackmässor och andra traditionella marknads­förings­aktiviteter. För en översikt av den nya organisationen se PHIManagement and Board.

Försäljningen

Det strategiska skiftet har varit en framgång, vilket återspeglas i försäljnings­ökningen under senare delen av verksamhets­året. Om inte de stora marknaderna åter stänger ned på grund av pandemin ser vi att försäljningen kommer att fortsätta växa under överskådlig framtid, inte minst på den nordamerikanska marknaden.

Peter Egelberg, VD

OMSÄTTNING OCH RESULTAT

Nettoomsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 1 910 (557) KSEK och rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) till -5 559 (-4 589) KSEK. Nettoresultatet uppgick till -6 784 (-6 538) KSEK.

INVESTERINGAR

Med betoning på applikationsutveckling samt utveckling av flourescenskapacitet investerade bolaget under året 4 261 (3 192) KSEK i produkt, patent och applikationsutveckling.

FINANSIERING

Likvida medel jämte outnyttjad del av beviljade krediter uppgick till to 35 506 (16 484) KSEK vid periodens utgång. Soliditeten var 25 (80) %.

Rullande 12-månaders försäljning med trendlinje

 



PHASE HOLOGRAPHIC
ÖKAD OMSÄTTNING OCH BRUTTOMARGINAL 4 KV (Direkt)

2021-06-24 10:14

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spotlight-listade Phase Holographic, som utvecklar instrumentering och mjukvara för time-lapse cytometri, redovisar en nettoomsättning på 1,9 miljoner kronor (0,6) för det fjärde kvartalet (februari-april) för det brutna räkenskapsåret som sträckte sig till april 2021.

Bruttomarginalen ökade till 66 procent (60) medan ebitda-resultatet minskade till -5,6 miljoner (-4,6).

Resultatet per aktie var nära oförändrat för kvartalet på -0:47 kronor per aktie (-0:45).

"Om inte de stora marknaderna åter stänger ned på grund av pandemin ser vi att försäljningen kommer att fortsätta växa under överskådlig framtid, inte minst på den nordamerikanska marknaden", skriver vd Peter Egelberg i rapporten.

Han uppger att det strategiska beslutet att fokusera på digital försäljning och marknadsföring har varit framgångsrikt och att den nordamerikanska marknaden stod för två tredjedelar av nettoomsättningen under kvartalet.

"Det gängse sättet att sälja avancerade vetenskapliga instrument har varit att oberoende distributörer marknadsför, säljer vidare och servar produkten mot slutkund på en överens-kommen geografisk marknad. Fram till pandemin ifrågasatte ingen i branschen denna affärsmodell. Det var helt enkelt så kapitalvaror som Holomonitor såldes. Modellen är dock kostsam och resurskrävande samt att försäljningen inte blir bättre än distributörerna", kommenterar Phase Holographic-chefen.

Vidare skriver Peter Egelberg att utvecklingsarbetet med att förse Holomonitor med fluorescens-kapacitet fortgår enligt plan. Nyligen gick projektet in i den andra och möjligen den sista interna testfasen.

Min kommentar 

Vi kan konstatera att försäljningen senaste kvartalet  3dubblats mot samma period förra året. 
577 ksek 2020 och 1910 ksek nu 2021.Borde vara 5 st HoloMonitor man sålt under perioden.
Trendbrott på G?
Resultatet påverkas av tagna kostnader för applikationsutveckling och fluoutveckling. 
Holo/Fluo-projektet anges vara i testfas 2 vilket man anger kan vara sista fasen innan launchning.
Kanske till hösten ser vi den färdiga kombon? Verkligen nåt att se fram mot.
Pandemin skriver man har förändrat säljprocessen i grunden.Numera är det digital försäljning som kommer vara tongivande.Det förklarar anledningen till varför vi sett så många webinarier PHI medverkat i.
Dessa kommer vara viktiga för den fortsatta försäljningen.
 
VD förklarar den nya situationen bra med följande text :
"Tillsammans med avancerad digital marknadsföring medger förändringen att mindre företag kommer att betydligt mer effektivt kunna sälja, distribuera och serva avancerad utrustning över ett stort geografiskt område utan ett traditionellt distributionsnät.

Med andra ord är en konsekvens av pandemin att innovativa mindre företag som PHI på egen hand kan etablera sina produkter på marknaden. Med en väletablerad produkt kan dessa företag därefter och på mer jämlika villkor förhandla om partnerskap med de stora aktörerna för att ytterligare utvidga marknads­räckvidden.

Det strategiska skiftet har varit en framgång, vilket återspeglas i försäljnings­ökningen under senare delen av verksamhets­året. Om inte de stora marknaderna åter stänger ned på grund av pandemin ser vi att försäljningen kommer att fortsätta växa under överskådlig framtid, inte minst på den nordamerikanska marknaden."

Sammanfattningsvis tycker jag att denna rapport är en av de bättre vi sett.
Vi har försäljningsökning och prognos på att säljeriet kommer öka/växa .
Marginalen kommer påverkas positivt framöver då mellanled (distributörer) får mindre betydelse pga av egen ökad försäljning. 
Holo/Fluo är inte alltför långt borta. 
Den viktiga applikationsutvecklingen fortsätter (får inte stanna av!) vilket attraherar nytillkomna eventuella användare/köpare.
Likvida medlen kommer räcka en bra bit in på 2022 vilket tar bort spek för kaptialanskaffning i det korta perspektivet.

Jag är nöjd med denna rapport vilket marknaden i övrigt även den borde vara.

                                     Mvh the99

4 kommentarer:

  1. Bland de sämre rapporter dom släppt.
    Erkänner att förhandlingarna gått åt skogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörru Hell,du kan åtminstone ha hövligheten att använda din signatur och inte hålla på och köra anonymt nu när jag öppnat upp kommentarsfälten efter du körde ditt hat mot VD.
      Fortsätt kräks på PHI på dina andra forum,men här vill jag inte ha några anonyma spyor.

      Radera
    2. Jag tror att man tidigt fått indikationer på vilket värde Drakarna var beredda att slanta upp alt villkora för att inleda partnerskap.Dessa var inte intressanta och av den anledningen ville PHI få in fler spelare till förhandlingsbordet.
      MEN, sen kom pandemin in i bilden och förändrade läget.
      Pandemin har påverkat mer än det vi läser om i tidningar och ser på TV.

      Villkoren för affärande har i grunden förändrats.
      Marknadsföringsstrategier resp säljstrategier har måst skruvas om.
      Hela organisationer (Drakar) har behövt skärskåda sin egen verksamhet och anpassa för det nya läge som uppstått.En osäkerhet har uppstått i branschen.Gamla sanningar har behövt ersättas av nya.
      Och i det läget är säkert uppköp och partnerskap långt ner på prioritetsskalan.
      Vad PHI gjort i det läget är att anpassa sig (gilla läget) och skruva i sin egen verksamhet.Kombon Holo/Fluo och samarbete med NIH är ett resultat av detta.Man vässar sitt eget erbjudande och kommer ut som starkare när väl effekterna av pandemin satt sig och affärande återgår till det "nya normala".
      Därför ser jag positvt på det som komma skall.Ex om några månader kommer vi se den färdiga kombon vilket är en riktig gamechanger som kommer väcka uppmärksamhet och nyfikenhet av branschen.
      Tas den emot som jag tror, kommer villkor vid förhandlingsbordet ändras radikalt till PHI´s fördel.
      Mvh the99

      Radera
  2. Borde inte patent komma snart för EU glyco? Sen är det väl klart. Phi behöver triggers för hösten nu..

    SvaraRadera