fredag 29 september 2017

Vådan av att läsa morgontidningen

Dricker mitt morgonkaffe i godan ro samtidigt som jag kollar nyhetsflödet på datorn.
Min blick fastnar på en rubrik i tidningen New York Times.

The Zika Virus Grew Deadlier With a Small Mutation, Study Suggests

Zika är ju som de flesta kanske redan vet en av de där läskiga blodsjukdomarna tillsammans med Malaria,Dengue-Feber ...
Jag har skrivit en del om dessa blodsjukdomar,hur lämplig Holotekniken är att både forska med men framförallt att använda som ett portabelt diagnosverktyg där dessa sjukdomar uppstår.
Nåväl.
Läser artikeln och slås av att flertalet av de forskare man intervjuat har kinesiska namn.
Visst har jag stött på kinesiska forskare i artiklar innehållande zika och malaria tidigare så egentligen är det ingen sensation.
Men den här gången tänkte jag i sann Kalle Blomkvist-anda syna en intervjuad forskare och se vad som kommer fram.
(Ni vet väl att Kina som nation betraktat är störst sett till antalet Holomonitor-användare?)
Ok,grävspaden plockas fram och jag väljer ut forskaren Zhiheng Xu från artikeln.

                                                       Han ser förresten ut såhär,den glade Xu:
Chinese Academy of Sciences, China
Kollar av hans bakgrund som framkommer både i texten som under hans bild.
Chinese Academy of Sciences.
Snabbkollar på PHI,s sida över kinesiska användare.
Och jomenvisst. Femte User uppifrån hittar jag
  • Institute of Biophysics, Chinese Academy of Sciences
MEN,Xu utgår från avdelningen Institute of Genetics and Developmental Biology och det är ju inte riktigt samma avd som Biophysics. 
Kan det vara ett annat Universitet eller Institut?

Med förstoringsglaset i högsta hugg skärskådar jag bägge dessa avdelningar.

Och efter lite letande hittar jag det som förenar bägge.
Adressen.
Till nr 1 är adressen : 
No.1 West Beichen Road,Chaoyang District, 
Beijing, 100101 China 
Tel : 86-10-64806501 

Och till nr 2 är adressen :
15 Datun Road, Chaoyang District,
Beijing, 100101, China
Tel: 86-10-64889872

Samma District, samma postnummer, samma inledande telenummer.
Min slutsats blir att bägge Instituten finns på samma Campus och mest troligt delar samma utrustning.
Och vår glade forskare Zhiheng Xu är därmed förmodligen ganska välbekant med PHI,s HoloMonitor.
Alltså, artikeln i Nytimes har PHI-koppling. Må vara en långsökt sådan,men ändock.

Som en extrabonus hittar jag att detta Campus, Chinese Academy of Sciences rankas högt av tidskriften Nature.

Känns ganska bra att PHI,s HoloMonitor / Monitrar ? befinner sig i den miljön.
Passande på något sätt.

Morgonkaffet är nu kallt så det är dax för lunchkaffet istället (apropå rubriken).
Mvh the99

1 kommentar:

  1. Haha så grym du är!!!!! Har ej ord så tacksam man är för dina inlägg! /Amir

    SvaraRadera