onsdag 25 september 2019

Rapportering

Det har varit rapporttajm vilket de flesta av er redan noterat.Bloggen klistrar in det mest väsentliga ur den. 
Fetningar med ett * efter är bloggens egna.


I korthet

  • Nettoomsättningen för kvartalet minskade med 31 % till 594 (856) KSEK.
  • Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 58 (68) %.
  • Rullande 12 månaders försäljning uppgick till 4,3 (4,6) MSEK.
  • De ökade kostnaderna i förhållande till jämförelseperioden är en direkt följd av bolagets strategiska eta­bler­ing i USA och den ut­byggnad av sälj­orga­ni­sa­tionen som inleddes efter jämförelseperioden. 
  • Holo­Monitor är en avancerad produkt som kräver välutbildad sälj­personal samt betingar ett kundpris som i regel innebär att kunden behöver ansöka om medel för inköpet. Detta skapar tillsammans en betydande och kännbar fördröjning tills kostnader för ny­anställd säljpersonal balanseras av en ökad orderingång.
  • Statliga National Institutes of Health i USA direktupphandlar HoloMonitor av PHI Inc. i Boston, vilket har föranletts av att PHI Inc. blivit godkänd leverantör till amerikanska myndigheter.*
  • På grund av USA-etableringen och bildandet av dotterbolaget PHI Inc. kommer PHI från och med denna rapport att rapportera som koncern.
  • Genom inlösen av teckningsoptioner av serie TO 2 har bolaget tillförts cirka 17,8 MSEK före emissions­kostnader.

VD har ordet

USA är inte enbart vår största marknad, USA är även forskningsledande och en förebild för forskningen i övriga världen. Dessutom finns majoriteten av life science-företag och potentiella industriella partners till PHI i USA. Enkelt uttryckt, den amerikanska marknaden är för strategiskt viktig för att inte ha en direktnärvaro.
Efter en tids sondering beslutade vi därför i våras att verkställa etableringen av PHI Inc. i Boston. Som indi­kerades i delårsrapport 3 2018/19 fattades beslutet trots att den utvidgade omdirigeringen av erfaren sälj­personal till USA skulle komma att medföra ökade för­säljnings­kostnader och att försäljningen sannolikt skulle påverkas negativt under en övergångsperiod *:
“De nya möjligheter som uppmärksamheten ger gör valet enkelt. Vi kommer att hålla vår kurs och inte snåla med resurser för att på nyckelmarknader framgångsrikt etablera samarbeten med ledande branschaktörer, även om detta skulle ha en ofördelaktig inverkan på vår kortsiktiga försäljning under en övergångsperiod.”
— VD har ordet, Delårsrapport 3 2018/19

Försäljning

De ökade kostnaderna i förhållande till jämförelseperioden är en direkt följd av USA-etableringen, med påfölj­ande omdirigering av säljpersonal och fortsatt ut­bygg­nad av säljorga­ni­sa­tionen, vilket inleddes för ett år sedan efter kapitalan­skaffningen sommaren 2018. Holo­Monitor är en avancerad produkt som kräver välutbildad sälj­personal samt betingar ett kundpris som i regel innebär att kunden behöver ansöka om medel för inköpet. Detta skapar tillsammans en betydande och kännbar fördröjning tills kostnader för ny­anställd säljpersonal balanseras av en ökad orderingång.

National Institutes of Health

Våra amerikanska ansträngningar kunde dock inte ha fått en bättre start.* Efter en utdragen process har PHI Inc. på begäran av National Institutes of Health (NIH) blivit en godkänd leverantör till amerikanska staten*. Med en årlig budget om nära 40 miljarder USD styr statliga NIH den världsledande medicinska forskningen i USA genom att fördela forskningsbidrag och bedriva egen spetsforskning. I branschen anses därför NIH allmänt vara den mest prestigefyllda referenskunden i USA och följaktligen också i världen *.
HoloMonitors unika förmåga att icke-invasivt analysera enskilda celler är motivet och bakgrunden till NIH:s direkt­upphandling av HoloMonitor. I en direktupphandling behöver den upphandlande myndigheten motivera varför upphandlingen inte konkurrensutsätts. NIH:s motivering lyder: “The rationale for the brand name justification is the unique capabilities of the requested product”.
För den intresserade läsaren finns upphandlingen att läsa här.




Strategiska partnerskap

Samma unika egenskaper som NIH åberopar är bakgrunden till att två branschledande life science-bolag i USA genomfört en teknisk och vetenskaplig due diligence av HoloMonitor under sommaren. Utvärderingarna syftar till att i detalj förstå och planera hur HoloMonitor med god lönsamhet kan komma att passa in i bolagens befintliga produkt­utbud och organisation.
Ett av bolagen är en ledande och offensiv leverantör av cellanalysinstrument. Holo­Monitors unika egenskaper gör att HoloMonitor utomordentligt väl kompletterar bolagets befintliga sorti­ment av cellanalysatorer och till­handa­håller efterfrågad funk­tionalitet som bolagets pro­dukter idag saknar, utmärkt sammanfattat av dem själva: This is a no-brainer”.*
De två oberoende utvärderingarna är i respektive slutskede, där resultaten samman­ställs för att ligga till grund för de kommande affärsdiskussionerna.

Min kommentar
Den svaga fsg får sin naturliga förklaring i texten ovanför : 
"omdirigeringen av erfaren sälj­personal till USA skulle komma att medföra ökade för­säljnings­kostnader och att försäljningen sannolikt skulle påverkas negativt under en övergångsperiod". Denna övergångsperiod bör vara i sitt slutskede eller helt över.Sen omdirigeringen av "erfaren säljpersonal till USA" bör vara Försäjningschef Håkan Rosvall + någon/några andra säljare.Här tror bloggen att vi kan få resultat av det ganska snabbt.
Varför? Jo av 2 konkreta anledningar. 
1. Håkans Roadtrip i USA för 9 månaders sen där han besökte Universitet,forskningslabb, beslutsfattare mfl...är glödheta leads nu när han/de är på plats och kan göra uppföljningar. Och med sig i bagaget har han/de en referenskund som slår det mesta :
National Institutes of Health (NIH) där PHI blivit en godkänd leverantör till amerikanska staten.  
Som man beskriver denna trofe : den mest prestigefyllda referenskunden i USA och följaktligen också i världen "
2. Denna skalp (NIH) lär följas av besök på andra statliga amerikanska institut av Håkan och hans crew. 
Här har bloggen riktigt stora förväntningar. Fler amerikanska prestigekunder att visa upp kan öppna dörrar till även de mest svårforcerade sådana.
Och avslutningsvis berättar VD att samtalen man för med de 2 amerikanska bjässarna är inne i utvärderingens slutfas där resultaten kommer ligga till grund för vilken typ av bizznizz man kommer landa i. 
VD klämmer lite oblygt in en kommentar (gillas av undertecknad) från en av bjässarna i det sammanhanget :  
This is a no-brainer”.*
Kan vi tro annat än att vi har de mest spännande av tider framför oss? Nej påstår bloggen.
USA-äventyret kan ge resultat any day now.Innan årsskifter tippar undertecknad att vi har PM från USA.

                                        Mvh the99
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar