måndag 31 augusti 2020

Carbiotix - Bolagsvärdering (3/4) AXOS-mat

Carbiotix tredje affärsområde AXOS-mat handlar om functional food.Ett uttryck vi i Sverige kallar mervärdesmat,eller som EU stipulerar "livsmedel med hälsopåståenden".En dietist från Södersjukhuset kompletterar ämnet bra:

Functional Food


Det centrala i functional food är att det representerar en grupp livsmedel som kan konsumeras som vanlig föda, som har specifika, dokumenterade hälsoeffekter och som riktas till en bred allmänhet. Därmed klassas inte produkter i form av piller eller pulver som functional foods. Termen functional foods är dock ett oreglerat begrepp. Det börjar alltmer ersättas av begreppet ”livsmedel med hälsopåståenden” som regleras i en EG-förordning om närings- och hälsopåståenden.

Började i Japan

Trenden med funktionell mat började i Japan i mitten på 1980-talet och har sedan dess snabbt spridit sig västerut. Då begreppet functional food inte finns definierat i svensk lag klassas dessa livsmedel oftast som ”livsmedel med hälsopåståenden”. För att en produkt skall få förses med ett hälsopåstående måste påståendet vara godkänt av EU-kommissionen. Om en tillverkare vill använda ett nytt hälsopåstående på sin produkt måste en ansökan om detta skickas in och godkännas före produkten får marknadsföras.

Klassa frukt och grönsaker

Finns det då annan mat som också kan anses som functional food? Att man blir friskare av att äta frukt och grönsaker vet de flesta, men hur ska dessa livmedel klassas, eller bör de klassas över huvudtaget? Förslag har faktiskt framförts om att man ska kunna marknadsföra hela gruppen grönsaker, frukt och fullkornsspannmål som nyttiga mot hjärt-kärlsjukdomar och cancer, och införa en symbolmärkning av samma typ som nyckelhålet.
Även om vi idag inte väljer att klassificera frukt och grönsaker som functional food har intresset för området lett till ett uppsving för forskning som riktar sig mot att identifiera och studera de ämnen som svarar för frukternas och grönsakernas hälsofrämjande effekter. Kanske kan det i framtiden leda till berikade eller mer avancerat utvecklade livsmedel som kan vara en del i en hälsosam kosthållning.

Mycket handlar om marknadsföring

Vad som avgör om en produkt är ett vanligt livsmedel eller ett livsmedel med hälsopåstående är framför allt marknadsföringen. Det är frivilligt att använda hälsopåståenden på livsmedel, väljer man att använda ett hälsopåstående måste detta var godkänt. Påståenden om att bota eller lindra en viss sjukdom är medicinska och får därför endast användas på läkemedel. Då det råder osäkerhet om ett livsmedel är ett läkemedel eller inte avgör Läkemedelsverket hur produkten ska klassificeras.

Functional Foods på marknaden

Inom det tvärvetenskapliga forskningsområdet functional food science växer det ständigt fram nya livsmedel med vetenskapligt dokumenterade hälsoeffekter. Produkterna ger ett hälsomervärde för konsumenten och handlar ofta om prevention, det vill säga att undvika sjukdom. Exempel på functional food är produkter med nyttiga bakterier (probiotika), livsmedel med ämnen som stimulerar bakterietillväxt i tarmen (prebiotika), livsmedel med lågt GI och kolesterolsänkande produkter. "


Inom functional foods,vad hittar vi idag för produkter där prebiotika ingår?
Lättast är att säga alla produkter som bygger på spannmål men om vi specar upp det lite till specifika produkter hittar vi bröd, frukostflingor/musli,energibars,glass,div mjölkdrycker,lättkaviar,choklad,övriga drycker mfl... och kanske den mest kända produkten som är fiberpasta.Apropå pasta så vill jag påminna om att Carbiotix (AXOS) ingår i en italiensk studie där världens största pastatillverkare deltar,Barilla.Utfallet av den studien och vad Barilla tar sig för efter ha testat AXOS,förmodligen som jämförelse med den fiber de använder idag till sin pasta,kommer bli riktigt spännande att ta del av.

                                             Här exempel på några prebiotika-produkter.


För några veckor sen fick vi info att Carbiotix nått 3 viktiga milstolpar inför den kommande lanseringen av AXOS.
1 Optimera produkten till hög kvalitet,diversifiera produkten så den passar till ett flertal användningsområden (applikationer).
2 Pressat tillverkningskostnaderna vilket man anger som en stor konkurrensfördel gentemot övriga aktörer.
3 Säkerställa tillgång till råvaran och möjlighet att skala upp beställningar till större volymer.
Det genom att man redan etablerat en affärsrelation med en av världens 5 främsta spannmålsproducenter.

I samma PM fick vi info att man redan har försäkrat sig om kapacitet att sätta igång tillverkning av AXOS,det innan årsskiftet.

” Inledningsvis kommer vi att producera flera hundra kilo på en befintlig pilotanläggning på Food Science-avdelningen vid Lunds universitet under H2 2020. AXOS tillverkad i befintlig pilotanläggning kommer delvis att användas för våra planerade CVD- och typ-2-diabetesstudier med partners. Parallellt avser vi att slutföra en detaljerad plan och konsortium av en andra större pilotanläggning, vilken beräknas tas i drift 2021. Denna anläggning kommer att kunna leverera varuprover till potentiella volymkunder för formuleringsarbete, samt validera produktionskostnaderna för AXOS mat och dryck och kosttillskottsingredienser och så småningom bli Carbiotix primära produktionsplats för att generera högre marginal av medicinsk mat och terapeutiska ingredienser. Utveckling och produktionsuppskalning kommer att ta oss ett steg närmare att generera försäljning på den globala marknaden för prebiotiska ingredienser som värderas till 5 miljarder euro, samt göra det möjligt att lansera medicinska matbehandlingar – och så småningom även terapeutiska produkter via partners på marknader som överstiger 15 miljarder euro (1)(2)(3), i takt med att vi uppfyller våra regulatoriska- och kliniska utvecklingsmål över tid."

Undertecknad kan inte annat än tro/spekulera att man är mer eller mindre flygfärdig att börja sin försäljningsfas.
Eftersom rubriceringen på detta inlägg är Bolagsvärdering av affärsområde AXOS-mat får vi gå till stycket ovanför med infon att dess marknad värderas till 5 miljarder Euro,det ger oss en hint om att när man väl etablerat ett affärsförhållande med en livsmedelsproducent (Barilla?) kan detta innebära ett startskott till att ingå affärsrelation med fler livsmedelstillverkare.Ponera att man tar 1 promille av marknaden (fsg 50 Msek) inom 1-2 år.
För att ha nånting att jämföra med använder jag "fiberkompisen" Bayn som måttstock. Bayn har detta året fått fart på sin försäljning vilket premieras av aktieägarkollektivet. Årets 6 första månader har genererat 10,5 Msek i försäljning,vilket indikerar att de fått ett genombrott försäljningsmässigt och bör kunna prestera dryga 20 Msek på årsbasis.2019 sålde de för 6 Msek.Värt att notera är att årets 6 månader för Bayn resulterat i ett minusresultat på 11 Msek.Men till dagens värdering då.Marknaden värderar Bayn till drygt 1 Miljard.Det med ett PS/tal runt 100 i nuläget.Ska vi anta att samma PS/tal håller året ut bör Bayn nå ett börsvärde på ca 2 Miljarder Skr vid försäljning 20 Msek.Skulle man applicera samma förhållande på Carbiotix när/om de når promillen (50 Msek) av marknaden för prebiotika-mat hamnar bolagsvärderingen på 5 Miljarder Skr.Nu tror jag inte att man kommer nå så högt,men låt säga halva den värderingen landar börsvärdet ändock på respektabla 2,5 Miljarder Skr.(Nuläge ca 40 Msek)
Vad det ger för aktiekurs får ni räkna ut själva.
Efter ni gjort det hoppas jag att ni som jag ser en potential som heter duga.Och det enbart på affärsområde AXOS-mat ska tilläggas.Det finns som sagt 3 ben till att addera.

För att exemplifiera hur snabbt en bolagsvärdering kan accelerera när väl försäljningen kommit igång
går jag än en gång till Bayn.

För 2 år sen handlades aktien för 51 öre.Nu får man hosta upp 9-10 kr.
De som var smarta,hade is i magen och en placeringshorisont överstigande det som nu verkar vara rådande
(1 dag,1 vecka,1 månad ?) kan idag 2 år senare se sin investering på ex 100 000 aktier inköpta på 51 öre (51 Tkr) vara värd närmare 1 miljon kr.Nästan 20 X insatsen.Ganska hygglig utveckling på enbart 2 år får man säga.
Visar på att långsiktighet kan löna sig big time.Översatt till Carbiotix med idag 4,8 kr X20  = ? kr om 2 år.
Nu säger jag inte att Carbiotix garanterat kommer visa upp samma utveckling,allt kan hända under resans gång men det jag vill peka på är potentialen.
Rent allmänt kan man tycka att Carbiotix har ett mer gynnsamt utgångsläge då de vilar på inte bara 1 affärsområde utan 4 st som vart och ett har möjlighet att bli framgångsrikt.

Avslutningsvis 
Detta inlägg är under inga omständigheter en uppmaning till att springa iväg och handla på sig Carbiotix aktier. Comprende? Däremot hoppas jag att det inspirerar till att själv göra sin analys och utefter det tillsammans med all annan info som finns om Carbiotix och deras marknad ta sitt eventuella investeringsbeslut. Att investera i aktier är alltid en risk,men gör man sin hemläxa ordentligt har man större chans att hitta den där pärlan innan den större skocken gör det.

                                              Mvh the99

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar