Kina som är en snabbt växande ekonomi,snart ikapp USA,har som ett förhållandevis slutet land en hel del intressanta företeelser som är ämnade att stimulera företagsverksamheter.Internt i landet vill säga.
Det är fortfarande hyfsat svårt för utländska aktörer att bedriva marknadsföring i Kina.
En sådan företeelse är en sajt som heter Zhihu. Sajten är en plattform alá Q&A där företrädesvis de med högre utbildning och yrken söker information som är av intresse för ex deras egna verksamheter.
Man måste registrera sig för att kunna använda sajten,det för att stänga ute div bås och annat irrelevant.
Utländska företag har möjlighet att regga sig där.Under respektive företags sida kan intressenter ställa frågor,ibland svarar företaget självt men det vanligaste är att användare av efterfrågad produkt går in och svarar.
Ett utbyte av information på ett proffessionellt sätt.Företagen kan även bedriva försäljning direkt från sin sida.
Zhihu kan ses som en motsvarighet till Facebook med skillnad att den inte är öppen för alla utan enbart för företag och kinesiska intressenter.
Zhihu drog igång 2011 och såhär berättar Wiki:
- In the beginning, user registration was mostly invitation-only, with
referral needed from a couple of hundred registered users. Otherwise new
users had to apply to join, by filling a large amount of personal
information and waiting for a reply.
This strategy at Zhihu's early stage was to ensure high quality of
questions, as well as hosting professional questions and answers, and
then over time attract more users to the community.
Zhihu started open registration in March 2013. Registered users
are able to ask questions in the community while inviting specific users
to answer. Each user is able to check his/her Zhihu followers' updates
(Likes, Answers, Following questions). On the home page, users are able
to check the status of their own questions, as well as the activities
around their answers and comments.
The site generates revenue through advertisements, e-books, and paid questioning to certain experts.
Zhihu works via an upvote system. It features Chinese entrepreneurs and public intellectuals among its users. "
Zhihu har per Nov 2020 420 miljoner medlemmar och besöks dagligen 45 milj ggr. Länk
Zhihu is China’s most popular Q&A platform och är sedan 1 år tillbaka börsnoterade med en värdering runt 1 Miljard Skr.
Ok,och vad har detta med HoloMonitor att göra undrar ni kanske.
Jo,igår 12/10 godkändes PHI som företagsmedlem på sajten och har nu en egen sida dit forskare och andra intressenter kan vända sig för att få info men även kunna beställa instrumentet.
Tillägg !
Ikväll har Zhihu lagt till ytterligare en sida med HoloMonitorinfo. Länk
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och vill kineserna beställa HoloMonitor + div tillbehör gör de detta på PHI´s kinesiska hemsida.
Min kommentar
Av det jag googlat fram om Zhihu är utöver ovanstående information att sajten är minutiös i sin granskning över vilka som får tillgång till sidan. Det gäller även utländska företag som vill lista sig där.
Sajten vill hålla en hög proffessionell nivå,det då de även är börsnoterade.
Att PHI nu finns med där får anses vara ett kvalitetstecken.
Mvh the99
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar