fredag 24 maj 2024

Reg Med - Alzheimer

CNN har en artikel om ett mindre "mirakel" som man får kalla det för 2-barnspappan Simon Nicholls.
Simon ärvde taskiga gener från bägge sina föräldrar,vilket resulterade i Alzheimer samt hjärtinfarkt för flera av hans familjemedlemmar.

"Hela min familj fick oändliga hjärtattacker, vilket resulterade i att min morfar på min mors sida dog vid 50 års ålder", säger han. "Min mamma fick tre hjärtinfarkter, den första vid 50 års ålder, sedan en trippel bypass innan hon utvecklade demens."
"Min syster hade tre hjärtinfarkter, och när jag var 40 fick jag veta att jag hade åderförkalkning, med en massiv kranskärlskalciumpoäng på typ 1 500 och ocklusioner i cirka 96 % av mina artärer." En normal kalciumpoäng i kranskärlen är noll."

Men det mest akuta för Simon var att biomarkörer för Alzheimer hade börjat ge signaler,en utveckling till sjukdomen som kan gå snabbt. Läsa hela artikeln för att få reda på vad forskarna lyckat med.

(CNN)
 — Preventive neurologist Dr Richard Isaacson stared at the numbers on the fax in astonishment. Blood biomarkers of telltale signs of early Alzheimer’s disease in the brain of his patient, 55-year-old entrepreneur Simon Nicholls, had all but disappeared in a mere 14 months.

“I had to catch my breath. It was a complete shock: The blood tests on his brain had normalized,” said Isaacson, director of research at the Institute for Neurodegenerative Diseases in Boca Raton, Florida.

En solskenshistoria som ger hopp för Alzheimerdrabbade samt de med stor risk för hjärtinfarkter.

                                           Mvh the99

1 kommentar:

  1. Uppföljningsartikel på området där en patient blivit behandlad med Parkinson och hur forskningen ser på stamcellsområdet https://www.sydsvenskan.se/2024-05-28/stamcellsforskaren-man-kan-bli-botad-fran-nanting-som-forut-var-obotligt/

    SvaraRadera