lördag 6 juli 2024

Shaken but not broken

Igår eftermiddag genomförde jag så den icke så efterlängtade koloskopin. Förberedelserna inför undersökningen var ärligt talat vedervärdiga. Man ska ha så "rengjorda" tarmar som möjligt vid undersökningstillfället. 
Det åstadkoms med intensivspolning av hela tarmsystemet via laxermedlet Plenvu.
En 2-dagars snabbkur med oanade "effekter". Ni som använt Plenvu vet vad jag menar,ni övriga får använda er fantasi för jag går inte in på detaljer.
Nåväl,undersökningen startade och man kunde följa hela förloppet på en bildskärm. Och ja,att få in en slang i röven var ingen höjdare kan jag förtälja. Från ändalykten hela vägen genom tarmsystemet upp till halsen kändes det som,sistnämnda en överdrift såklart men ändå jäkligt obehagligt. 
Operatören (den olycksalige som måste valt fel yrkeskarriär kan jag tycka,för hur kul är detta yrke att kolla rövar?) var pedagogisk och förklarade inledningsvis allt som skedde och vad som visades på skärmen. 
Naturligtvis kunde 99:an inte undslippa sig att kommentera åsynen. 
- Snygga rosafärgade slingergångar må jag säga. Säkert att färgkalibreringen på skärmen är rätt inställda?
Operatören garvade och med ett knyck på slangen effektivt fick tyst på 99:an.
Undersökningen fortsatte med olika kroppspositioner så slangen kom vidare i systemet.
Tog väl kanske 20 minuter sammanlagt. Dessa minuter kändes bra långa kan jag säga.
Nåväl,mot slutet sa operatören åt mig att kolla på skärmen.
- Ser du den där lilla runda upphöjningen,frågade han mig.
Och visst.mitt i den rosa omgivningen kunde man se "nåt" i tarmväggen.
- Det är en polyp och du har 2 st, sa han i en ton som fick mig att glömma att jag hade en slangjävel uppstucken i röven.
- Jag kommer ta bort dem så du kan ev känna lite smärta,men det går fort.Efteråt kan det blöda lite någon dag eller två.
Operatören kallade till sig en sköterska att assistera ingreppet,men det gick geschwint utan att jag nämnvärt märkte av vad som försiggick.
Efteråt förklarade operatören att såna här polyper i tarmsystemet kan vara förstadie till en cancer och att man i förebyggande syfte alltid tar bort dem när man hittar dem.
Aningens vimmelkantig av det man varit med om missade jag att ställa uppföljningsfrågor om mina 2 "nyfunna kompisar". Var de "fula",kunde man se hur långt gångna de var i processen? Såna frågor skulle jag naturligtvis ställt,men men...
99:ans visdomsord efter alla turer man varit med om beträffande cancer är numera:
" Ställ inte alla frågor du vill ha svar på.Spara några så du har lite att nojja dig för.Gör under för din kommande uteblivna sömn"
Galghumor såklart,men bättre med en slags humor än ingen humor alls. (galghumor även det)
Så vad händer nu? Ingen aning,men förmodligen ett uppföljningssamtal från min husläkare med förhoppningsvis lugnande besked. Efter lite googlande på polyper i tarmsystemet är bedömningen att tar man bort dem i tid kan man vara lugn.Om inte tar det 5-20 år innan de jävlarna utvecklar cancer så då får den cancern tävla mot de andra cancrarna vilken som får 99:ans skylt att slockna. OBS! Galghumor igen.
Återigen får bloggen plikta som mitt sätt att hantera alla spännande canceräventyr man får vara med om.
Sorry för det mustiga språket,men jag tar mig friheten att skriva röv när hela upplevelsen är röv.

                    Mvh en omskakad men inte knäckt the99

6 kommentarer:

  1. Härligt att de tog bort polyperna. Polyperna som de knippsade av, var i det tidiga skedet annars hade du fått ett annan svar.

    Att göra en koloskopi rekommenderar jag alla att göra. Många unga som drabbas av tjocktarmscancer i unga åldrar idag. Jag själv, har 3x ökad risk för tjocktarmscancer. Det svaret fick jag via ett DNA test för 12 år sedan. Måste boka tid på en klinik, privat kostar en koloskopi runt 25k men alltid bra att kolla upp tarmarna.

    Ps. Plenvu som du fick dricka är rätt snäll. Hade du fått dricka laxabon istället lovar jag att du hade kräkts. Smakar en blandning av rå fisk och saltvatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där.
      Jo det är såklart min förhoppning att polyperna var i tidig fas och därmed ganska harmlösa. Samtidigt undrar man ju varför de uppstod och om nya kan komma. Din rek håller jag med om. Hade inte min husläkare propsat på att jag skulle genomföra en koloskopi hade den inte blivit av. Men mot läkarkåren med sin kunskap säger man helst inte emot om man inte har jäkligt bra argument.
      Plenvu smakade inte så illa faktiskt. Var med mangosmak,dock ganska simmig och inte alltför lättdrucken. Men det som händer efter man pinat i sig soppan..? Jizzes amalia,det var en pärs. Vågade inte vara 10 meter ifrån toaletten. Och dagen man skulle genomföra undersökningen efter ha druckit soppan ngr timmar innan...det var fan nästan traumatiskt. Kommer man hålla tätt tills man nått kliniken? Nu gjorde man ju det som tur var,men det var skakigt. Hursom,går inte att säga annat än att Plenvu var effektivt. Spolade 100% rent av vad jag såg på mitt tarmsysten på skärmen. Everything pink.
      Tack för att du delar med dig av din erf/kunskap.
      Mvh the99

      Radera
  2. Grattis och välkommen till klubben som blivit av med sin oskuld på flera sätt än ett ;) Jag har gjort den undersökningen inte bara en gång utan 6 ggr på grund av en kronisk tarmsjukdom. Och som du säger undersökningen går fort men förberedelserna med att dricka laxermedel är värre än att få något uppstoppad i ändalykten.
    Tack för all information du delar med dig av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj.
      Du den klubben söker man inte medlemsskap till om man inte måste. :-)
      Låter som du är en erfaren koloskopiare.Vet inte man man ska gratulera eller beklaga. Undersökningen kommer inte vara mitt bestående minne av denna erfarenhet,den gick ändå ganska fort. Däremot helvetesupplevelsen med Plenvu. Jäklar vad "effektiv" den var. Sista timmarna innan undersökningen...jojo..det var nåt i hästväg.
      6 ggr som du gjort detta är strongt.Tror fan inte jag skulle klara det med den vetskap jag har idag. Men visst,måste man så måste man.
      Tack för att du berättar din story.
      Mvh the99

      Radera
  3. Tackar verkligen för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag ser det
    som en win-win situation, du får ventilera och jag får väldigt bra info som jag kanske kan ha nytta av i framtiden.

    En sådan koloskopi låter verkligen inte som en hit men ändå bra att de påträffade och kunde avlägsna polyperna på studs.

    Mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där.
      Du har fattat bloggen helt rätt. Utöver information och relevant fakta om PHI hoppas jag att mina egna erfarenheter kan hjälpa andra. Praktiskt eller som ny kunskap att bygga sin allmänbildning på. Sen är det helt rätt min egen ventil där jag kan ojja mig lite,skriva av mig lite ångest och med det "letting out some steam". Sen att kunna gå tillbaka i tiden och läsa vad jag varit med om och faktiskt klarat.Det är motiverande om/när man ställs inför nya jobbigheter. "fixade du det,fixar du nästa elände" På så sätt är bloggen min egen mentala coach. Rek alla att leta upp sätt som passar individuellt för att hantera svåra saker man varit med om. Bära allt inom sig tror jag inte är bra,förr eller senare brister det kanske och man riskerar att hamna i djup depression. Komma upp från den? Nee,man ska undvika att ens komma i närheten av den.
      Tack för att du läser bloggen.
      Mvh the99

      Radera