söndag 22 juli 2018

Omslag

Tjenixen alla PHI,are.Förmodar att ni,som undertecknad, tycker det börjar räcka med dessa solgassande dagar.Man skulle önska ett väderomslag med mycket regn.Både för att få ner temperaturen så det blir lite drägligare tillvaro, men framförallt för att få bukt med alla bränder man läser och ser om som grasserar i stora delar av Sverige.Men det verkar dröja  innan vi får det där efterlängtade omslaget.Senaste jag hörde var att regn i nån större omfattning siktas först vid månadsskiftet.

Apropå omslag.
Fredagen som var gav ett omslag som hette duga,ja relaterat till PHI-aktien.
Vi fick info att kapitalanskaffningen tecknades fullt, men att några av garanterna fick användas.
3,3 Msek av sammanlagt utställda 24,2 Msek fick de ställa upp med, om jag läser rätt.
Innebär att vi trogna PHI,are ställde upp med 43 Msek av totalen 46,3 Msek, vilket i sig är ganska imponerande ändå. Mitt i sommar och semestertider lyckas vi, de som inte är på semester, nästan fixa hela emissionsbeloppet själva.Fattades ynka 7,1% till fullteckning utan garanter.
Ok,visst hade undertecknad en förhoppning att vi skulle klara det och till och med knapra på övertilldelningen så i den bemärkelsen får jag erkänna att jag var för optimistisk.
Men ändå, hur många småbolag klarar att få ihop 43 mille av aktieägarna mitt i den sämsta av kapitalanskaffningsperioder?
Nåväl.Som jag tolkar det orsakade dessa 7,1% det kursfall vi fick i fredags.
Överreaktion enligt mig,andra kanske har annan åsikt.
Men konsekvensen hursomhelst blev att den fina utvecklingskurvan (TA) fick sig ett hack och iochmed det bröts uppgången. Jag tippar att vi nu kanske får vänta nån vecka till innan vi bryter 30 kr nivån.
Att vi kommer göra det innan BTU (BetaldTecknadUnit) omvandlas till aktier och TO är jag ganska säker på.
I och för sig är 30 kr och någon vecka hit eller dit ganska oväsentligt.
Jag ser bra mycket högre nivåer när Bolaget börjat använda NE-pengarna och leverera resultat av dessa.
Som en känd gammal törstsläckningsreklam brukade avsluta med " Worth waiting for ".
Mvh the99

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar