Denna blogg kommer fokusera på ett begränsat urval av noterade bolag jag själv finner intressanta. Tanken är att på bloggen visa de senaste nyheterna samt mina egna kommentarer till dessa. Men även publicera bolagsrelaterat material som man kanske inte annars hittar via de traditionella kanalerna.
onsdag 15 juli 2020
Carbiotix - Bolagsvärdering (1/4) Gut Test
Marknaden åsätter Carbiotix en värdering på ca 35 Msek i dagsläget kan konstateras.
Det baserat på dagens stängningskurs 4,12.(Noteringskursen var 4,50)
Är börsvärdet rimligt och rättvist? Frågar ni mig är svaret ja men även nej.
Och varför är undertecknad av den dubbla åsikten då kanske nån undrar.Jo om jag ska ge mig på att försöka förklara hur jag tänker.
Utgår vi från krass försäljning och lägger till den förmildrande omständigheten att Bolaget är relativt nystartat och inte kommit igång med säljeriet ännu så är värderingen rimlig.
Men nu fungerar ju aktiemarknaden så att det är den framtida potentialen (försäljning) man ska bedöma och värdera ett Bolag efter. Och då är dagens värdering på ca 35 Msek knappast rättvis.
Eftersom Carbiotix innehåller 4 affärsområden är det enklast att värdera dessa enskilt och sen addera.
Jag tänker i 4 inlägg gå igenom respektive affärsområde och se hur en mer rättvis värdering skulle kunna se ut.
Det första området är deras konsumentriktade tjänst Gut Test.
Kortfattat innebär tjänsten att man beställer ett kit från deras hemsida,gör enligt instruktionerna och skickar in proverna till deras labbpartner för att sen någon/några veckor få resultatet.
Det är alltså en analys av tarmfloran som görs.Analysens svar kan sen ge vägledning till om man behöver lägga om sin kost eller om man käkar helt rätt så får man kvitto på det.
I Sverige har denna marknad ännu inte kommit igång då företeelsen är tämligen ny,men i USA och framförallt Australien har den fått fäste.England, Tyskland och Frankrike ser ut att även de mogna.
Kollar man på vad dessa tester kostar ligger de flesta mellan 1200 - 3100 kr.
Högst pris har ett amerikanskt företag som säljer sitt kit för ca 4700 kr.
Kikar man då på den Svenska marknaden och vilka aktörer som fysiskt finns här hittar jag bara 2.
Gutfeeling Labs är enbart inriktat på att sälja dessa kit och förmodligen den konkurrent Carbiotix kommer dela den Svenska marknaden med.
Gutfeeling säljer sina kit för 1199 kr.Det är ett engångstest alltså.
Carbiotix anger på sin hemsida att de säljer sina kit för 1/3 av närmaste konkurrents pris.
Den konkurrenten bör vara svenska Gutfeeling.
Dock är skillnaden att Carbiotix säljer kit på 3 resp 6 tester.
Deras 3 variant kostar 999 kr vilket blir 333 kr per test och alltså en tredjedel av konkurrenten Gutfeelings pris.
Från hemsidan:
PM
2020-02-11
"Forskningsbolaget Carbiotix lanserar nu sin andra generationens diagnostiska plattform för tarmhälsa baserad på andra generationens DNA-sekvensering, NGS. "Bolaget kommer nu att erbjuda ett NGS-test i tre exemplar som standard och till en kostnad som är en tredjedel av kostnaden hos närmaste konkurrenten på marknaden per prov", skriver Carbiotix i ett pressmeddelande.
Detta test ska säljas direkt till konsumenter via Carbiotix webbplats, via partners som en "white label" och som en klinisk diagnostiktjänst.
Carbiotix kommer att rikta in sig på hela marknaden för diagnostiska tjänster för konsumenter och kliniska mikrobiomanalyser som bedöms vara värd mer än 800 miljoner euro per år med en årlig tillväxt på 19 procent."
Kikar vi på Gutfeelings försäljning visar den att de omsatte 1,6 Msek 2019.
Bör vara baserat på att nån gång under året (2019) satte de igång med sitt säljeri.
Hyfsat imponerande om de kom igång först under andra halvåret,men som sagt det vet vi inte så utgå från helår.
För att exemplifiera med marknadens etablerade aktörer och vad deras engångskit kostar:
Biohm 129,99 $, ca 1200 skr
Sungeomics 147 $, ca 1330 skr
Thryve 149 $, ca 1350 skr.
Biomes 139 €, ca 1400 skr
Viome 179 $, ca 1600 skr.
Atlas Biomed 149 £, ca 1700 skr
EasyDNA 199 $, ca 1800 skr
Ixcela 299 $, ca 2700 skr (blodtest)
Onegevity 349 $, ca 3100 skr
Microba 349 $, ca 3100 skr
De här aktörerna slåss på en marknad som omsätter 8 Miljarder Skr årligen (800 milj €).
Att det är en expansiv och lukrativ bransch kan man vara ganska säker på.
Marginalerna på dessa kit lär knappast understiga 80%.
Kikar vi då på Carbiotix inträde på denna marknad.
De har samma typ av produkt som konkurrenterna,samma förfarande att konsument beställer hemma och skickar proverna i ett förfrankerat brev.
Samma förfarande att på resp företags hemsida logga in på sitt konto och ta del av vad resultaten visar.
En smart affärsidé med låga kostnader och troligtvis riktigt höga marginaler.
Carbiotix bör se den Svenska marknaden som Nr 1 och Gutfeeling som sin närmsta konkurrent.
Dock är de inte främmande för att ta upp konkurrensen med de riktigt stora aktörerna.
Det genom att affärsidén är nätbaserad och enbart kräver tillgång till internet.Från deras hemsida :
Ställer vi Carbiotix pris (Price per sample: 333SEK Available worldwide) mot konkurrenternas framstår det ju som tämligen attraktivt.
Hur ska de då komma in på marknaden och få möjlighet att visa upp sitt erbjudande?
Ja,det är där den stora utmaningen ligger och där Bolaget kommer få visa sin smartness.
Internetmarknadsföring har jag ingen direkt pejl på,kostnader osv...Men det tror jag heller inte är den väg Bolaget väljer att gå då det förmodligen kostar alldeles för mycket flis.
Skulle jag gissa kommer man istället inledningsvis medverka i sammanhang där ämnet tarmflora är det centrala. Typ pusha på att synas i artiklar som riktar sig till konsumenter intresserade av ämnet.
Medverka i symposium där branschens alla aktörer medverkar,symposium med rapportering ut till tidningar,sajter med hälsoinriktning. Alltså bygga varumärkeskännedom på ett kostnadseffektivt sätt.
Ponerar vi då att de lyckas tränga sig in bland de redan etablerade kit-säljarna, under förutsättning att de fortfarande har denna pris-konkurrensfördel, bör de relativt snabbt kunna nå volym.
Med VD,s bakgrund (affärande) och nordamerikanska ursprung (Kanada) tror jag att han redan har en utarbetad affärsplan för att slå sig in bland dessa av majoritet USA-baserade konkurrenter.
Vad är då rimligt att anta att deras kit-försäljning kommer landa på då de är hyfsat kända och etablerade?
En försiktig gissning är att år 1 bör de kunna omsätta minst 25 Msek,det i scenariot att de som nyetablerade fått fäste på marknaden.Sen bör omsättningen accelerera ganska brant de följande åren.
Ok,om vi går tillbaka till inläggets inledning om Bolagsvärdering och applicerar modellen P/S, sätter ps-talet till 10,det motiverat av ett växande företag med hög vinstmarginal.
Bolagsvärderingen blir med denna uträkning 250 Msek vilket per aktie landar i ca 29 kr.
Nu ska man vara medveten om att Carbiotix i dagsläget inte är i närheten av att sälja sina testkit i den omfattningen (25 Msek) och därför bör man inte se denna värdering som vägledning i nuläget.
Men uträkningen visar den potential Bolaget har,det enbart på 1 affärsområde.
Min subjektiva åsikt är dock att med denna potential värderas Carbiotix alltför lågt (ca 35 Msek).
Förmodligen hade marknaden gjort en annan högre värdering än dagens om Bolaget enbart sysslade med dessa testkit.Men nu är ju Carbiotix ganska komplext då de har 3 affärsområden till,samtliga inom sina egna branscher/marknader.Efterföljande inlägg kommer beta av dessa områden vart och ett.
Mvh the99
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar