Carbiotix lanserar förenklat tarmhälsotest med lägre prissättning
tor, aug 06, 2020 08:45
Carbiotix
(publ) ("Carbiotix") meddelar idag att bolaget lanserat ett nytt
konkurrenskraftigt tarmhälsotest inom sin andra generationens diagnostiska
plattform OneGut. Det nya "Basic"testet, som kommer att säljas till
ett lägre pris, följer på lanseringen av bolagets "Standard"-test i
februari 2020 och erbjuder ett ännu mer kostnadseffektivt alternativ för
långsiktig övervakning av tarmhälsan. Lanseringen av Basic-testet förstärker
Carbiotix marknadsposition som ledande ”White Label”-leverantör av
konsumenthälsotester för dryckes- och livsmedelsproducenter, kosttillskotts-
och läkemedelsföretag samt leverantörer av hälso- och friskvårdstjänster.Medan Carbiotix Standard-tarmhälsotest är baserat på en Next Generation Sequencing (NGS)-analys, baseras Basic-testet på en s.k. PCR-analys (Polyermase Chain Reaction). Detta gör att priset kan sänkas med 50 procent till 49 euro jämfört med 99 euro, samtidigt som testet fortsatt erbjuds i tre exemplar (tre prover) och ger därmed högre tillförlitlighet än testkit som idag finns tillgängliga på marknaden. PCR-testet ger också en större mängd användbara data, vilket gör det möjligt för användarna att övervaka förekomsten av viktiga kortkedjiga fettsyror (SCFA) i tarmen över tid. Denna parameter är också viktig för tarmhälsa eftersom den bedömer den faktiska effekten av behandling med exempelvis probiotika eller prebiotika.
Kristofer Cook, VD för Carbiotix, kommenterar
”Lanseringen av vårt nya Basic tarmhälsotest innebär att långsiktig övervakning av tarmhälsan för första gången blir tillgänglig till ett överkomligt pris, samtidigt som det kan ge användarna viktig feedback om huruvida ett ingrepp i tarmhälsan har positiv effekt på den totala tarmhälsan. Med inspiration hämtad från vårt första generationens Fiber Loving Bacteria (FLB)-index ger Basic-tjänsten oss möjlighet att tillhandahålla ett mer kostnadseffektivt och användbart tarmhälsotest, vilket är i linje med vår övergripande ambition att ytterligare sänka kostnaderna och därmed öka tillgängligheten för långsiktig tarmhälsokontroll.”
Kristofer Cook fortsätter:
”Vi är också glada att kunna tillkännage att Basic-testet kommer att vara ett standardtest i vår LinkGut ”White Label” tarmhälsotest-tjänst. Vi erbjuder därmed fler test-alternativ för livsmedels- och dryckesproducenter, kosttillskotts- och läkemedelsföretag samt leverantörer av hälso- och friskvårdstjänster. Detta är oerhört viktigt i takt med att LinkGut blir vår primära kanal för marknadsföring av testtjänster, vilket gör att vi kan utnyttja våra partners räckvidd på marknaden och minska kostnaderna för kundrekrytering. Det låter oss fokusera våra ansträngningar ytterligare mot den globala marknaden för konsumenttarmhälsa som idag värderas till 100 miljoner euro och växer med 12 procent årligen (1)(2). Denna strategi gör det också möjligt för oss att skapa långsiktiga relationer med potentiella kunder avseende vår AXOS-ingrediens genom att både kunna leverera en ingrediens och validera dess effektivitet med vår egna diagnostiska plattform.”
Framåtblickande uttalanden
Denna kommunikation innehåller framåtriktade uttalanden, som består av subjektiva antaganden och prognoser för framtida scenarier. Prognoser för framtiden gäller bara från och med det datum de görs och är i sin natur, som forsknings- och utvecklingsarbete inom bioteknologisegmentet, förknippade med risk och osäkerhet. Med detta i åtanke kan det faktiska utfallet avvika betydligt från de scenarier som beskrivs i detta pressmeddelande.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Carbiotix AB
Kristofer Cook, VD
Tel: 0708-796580
E-post: kristofer.cook@carbiotix.com
Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är en pionjär inom mikrobiomhälsa genom ett antal kostnadseffektiva tester för tarmhälsa och en portfölj av mikrobiommodulatorer som täcker prebiotiska ingredienser, medicinsk mat och terapeutika.
Min kommentar
Ett överraskande och offensivt drag av Carbiotix att skapa ett lågprisalternativ på marknaden för tarmhälsotester.
Ganska kaxigt agerat att mitt framför näsan på de stora aktörerna (se mitt tidigare inlägg Gut Test) lägga sig som den mest prisattraktivaste.Deras priser ligger mellan 1200 - 3100 kr och här kommer Carbiotix med priset 500 kr.
Med denna manöver är man överlägset billigast av alla aktörer.Strategin bör vara att snabbt skaffa sig marknadsandelar och positionera sig som det främsta alternativet för volymmarknaden,alltså konsumentledet.
Men man nämner även att testet kommer tillhandahållas till övriga aktörer på marknaden,de som vill kunna erbjuda tarmtest i sin produktkatalog under eget varumärke.Även det kommer öka attraktionsgraden högst avsevärt och skapa volymförsäljning för Carbiotix när fsg väl kommer igång.
I mitt föregående inlägg skrev jag att det inte är en utopi att bolaget på 1 års sikt når en fsg på 6 Msek.
Det var innan dagens PM.Jag tror utopin kommer materialiseras i bolagets kommande Q-rapporter.
Detta var en riktigt bra nyhet.Fortsätter Carbiotix leverera fler offensiva nyheter som denna kommer det garanterat synas i deras börsvärde.
Mvh the99
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar