lördag 3 augusti 2024

Hat och hot

Lördagsinlägget handlar idag om hat och hot,en företeelse som blir allt vanligare på nätet. Alltsomoftast sker det anonymt då internet är en utmärkt plats att idka denna typ av verksamhet just för att hataren då kan skriva sin skit utan att behöva ståta med sitt namn och riskera konsekvenser.Nu går det iofs att kontrollera vem som ligger bakom sådana saker via ip om man verkligen vill gå till botten med vem som ägnar sig åt dylikt.
Bloggen har fått sin beskärda del av hat under en hel del år.De första åren var det obefintligt,men sen läsarkretsen utökats och framförallt PHI åkt hiss i sin aktiekurs började det komma in. Man tog ut sin  besvikelse på PHI att aktien inte utvecklades som man hade förväntningar på,det anonymt via kommentarer på inlägg. Dessa accepterade jag inledningsvis tills de blev alltför grova då jag nödgades plocka bort dem. Sen blev dåvarande VD Peter Egelberg måltavlan för div påhopp där man ventilerade sina åsikter om honom. Där fick jag både ta bort dessa kommentarer som att skriva öppet att jag inte accepterade dessa tilltag och då började lusläsa allt som kommenterades så skribenterna fattade till slut att det inte var lönt att fortsätta. Därefter var det lugnt ett tag och jag kunde släppa kontrolläsandet. Några sura kommentarer om PHI kom dock stötvis därefter,vilka jag lät vara då man är i sin rätt att vara besviken på en aktie som underpresterar. De värsta avarterna tog jag dock bort. Tid gick och det var förhållandevis lugnt i kommentarsfälten. Sen började det igen,men då mot nuvarande VD Patrik Eschricht. Under en tid kom både mejl samt kommentarer om vad man tyckte om Patrik och skulle göra för att få honom kickad. Där gick man över gränsen och jag var tvungen att skriva öppet i ett inlägg att nu får det fan vara nog med smutskastandet. Alla kommentarer om Patrik togs bort och det lugnade ner sig ett bra tag. Det har förvisso ploppat upp syrligheter därefter,men inte som personangrepp. De flesta har jag tagit bort i efterhand eller via moderering då de mer speglar avsändarens besvikelser än är relevanta för PHI och aktuella händelser. Ett allmänt gnäll som inte tillför något utan kan torgföras på andra ställen. 

Då kommer jag till nutid. Ny måltavla är bloggen och jag själv specifikt. Man slås av tanken att någon/några vill få stopp på bloggen innan PHI`s listning i USA. Det för möjligheterna att minska en eventuell framgång over there. Att bloggen och mina texter på nåt "mirakulöst" sätt ska lyfta PHI och dess aktie till oanade höjder vilket vore en katastrof för den/de som istället vill se Bolaget krascha. Har man den tilltron till en sketen liten blogg kanske jag borde bli smickrad,men verkligheten är naturligtvis en annan. Marknaden och PHI`s 4000-5000 (?) aktieägare agerar på vad Bolaget presterar och inte vad en liten myra på nätet skriver och tycker och tänker. Men visst,jag kanske uppfattas som överdrivet optimistisk i min syn på Bolaget. Det av främst 2 anledningar. Först för att jag ser hur väl HoloMonitor presterar i div forskningsartiklar vilket vibbar om potentialen. Där jag tycker att fler,många fler forskare borde ha tillgång till instrumentet och ges fler/nya möjligheter att lösa svåra sjukdomstillstånd.
Sen min egen historia med cancer. HoloMonitor har mestadels använts inom cancerforskningen och den vägen förhoppningsvis banat väg för nya insikter som i slutändan räddat fler från att behöva lida och i värsta fall avlida av eländet. Med mina 3 cancerdiagnoser i bagaget är jag naturligtvis motiverad upp över öronen att få cancerforskningen så framgångsrik det är möjligt. Åker jag på ett bakslag i någon av dessa kanske jag bidragit till att det nu finns en bot som ger mig några extra år.Naivt tänkt absolut,men "what if"?

                                   Uppmaning
Till den/de som nu under anonymitet börjat skriva rena hot riktade till mig personligen har jag en fråga.
Ska vi inte träffas på tu man hand så du/ni/vi kan reda ut anledning till denna mani som driver dig/er?
Mejla (anonymt som vanligt) över ett telenr så ringer jag upp och vi bestämmer tid och plats för att träffas.
Eller så ringer du/ni mig då du/ni förmodligen har mitt telenr eftersom du/ni gärna berättar att du/ni tydligen har gjort ansträngningar för att få fram mitt namn och vem jag är.
Jag vet att du/ni läser min blogg flera gånger om dagen och försöker få in allt möjligt negativt/skit i varje nytt inlägg som publiceras. Så du/ni läser helt säkert denna text. Det måste vara bättre att få chansen att mötas och IRL få utlopp för ditt/ert hat än att sitta och skriva under anonym flagg,eller hur?
Samtliga anonyma kommentarer från din/er sida är sparade på bloggens server så jag kan uppdatera mig innan vi träffas,det så du/ni slipper rapa upp allt du/ni skrivit (anonymt såklart).
Har ni andra bloggläsare alternativa förslag på hantera detta än mitt eget förslag är jag öppen för dessa.

                                              Mvh the99

10 kommentarer:

  1. Jag har inga förslag hur du kan hantera ovanstående. Vill bara att du vet att jag i alla fall är tacksam för alla dina inlägg. Skickar dig en vänlig hälsning från Skåne.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker synd om de bittra människorna som skriver de inläggen. Måste du börja godkänna vilka kommentarer som publiceras? Du gör ett jättebra jobb och jag är tacksam för det jobb du lägger ned. Alla vuxna människor borde förstå att en investering i en aktie kan gå både upp och ned beroende på hur läget utvecklar sig. Tips till dem: lägg era pengar på ett sparkonto med så hög ränta som möjligt och börja med yoga nidra. Tack för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp,jag läser kommentarerna och godkänner innan publicering.
      Tråkigt att behöva ha moderering då jag egentligen vill att alla ska kunna använda kommentarsmöjligheter och direkt kunna skriva, läsa och snacka med varandra om det som är aktuellt och relevant för tillfället.
      Mvh the99

      Radera
  3. Problemet med nätet och vara i offentligheten är att dessa hot mm
    Som idioter håller på med får nästan alla gå igenom. Spelar nog ingen roll om du så skulle vara konditor och skriva ut recept på olika sorters bullar.
    Problemet är att det finns alltid idioter på nätet som gömmer sig och har säkerligen stora problem själv i sitt privatliv och de får utlopp genom nätet att uppföra sig som skitungar

    SvaraRadera
  4. Peter Gustafsson3 augusti 2024 kl. 18:17

    Tråkigt att du ska måste ta emot dessa kommentarer. Jobbar i skolans värld och vet hur vanligt det är att kunna skriva saker man aldrig skulle säga öga mot öga.
    Tror inte dessa människor kommer att vilja träffas då de måste stå för det de skrivit vilket de inte kommer våga.
    Visst, du kanske är optimistisk, men med din resa känns det inte så märkligt. JAG är fortfarande ansvarig för mina egna investeringar och kan inte skylla på någon.
    Har varit med sedan 2014 på denna minst sagt guppiga resa men har fortfarande en tro på att de kommer lyckas. Både med instrumentet och vad det kan göra för mänskligheten och att värdet på mina aktier skall nå högre, kanske med hjälp av det stora landet i väst. Men chansen att sälja för både 50,60,70 kronor har funnits om man velat.
    Fortsätt och stå upp för din blogg och bra jobbat!

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att några personer inte kan ta ansvar för sina egna investeringar, och på ett vis lägger skulden på dig om det går trögt med kursen, har själv sålt av med några 100k i förlust, låg inne med det mesta av mitt kapital, så för mig var det mycket pengar, fick förlust avdrag och köpte på mig en större del igjen under 5:an, men jag tar fullt ansvar för mitt aktieinnehav vilket alla borde gjöra, jag är tacksam för din blogg oansett hur det slutar med phi, vet att det finns risker men glad för att jag får större underlag för att avgjöra hur jag skall gjöra pga info på bloggen, men som sagt phi är en risk investering för tillfället och man måste vara medveten om att man kan förlora pengar på sin investering. Tack 99:an och önskar en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera
  6. Vem är det som hotar 99:an?

    SvaraRadera
  7. Riktigt patetiskt att du skall mottaga hot. Du gör ju bloggen av frivillighet. Bäst är att du modererar i förväg innan kommentarer publiceras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tvingats börja moderera på senare tid så därför syns inte kommentarer direkt efter man skrivit dem. Så de som undrar vet nu varför.
      Mvh the99

      Radera
  8. Ett bra tips till de som hotar! Ni kan faktiskt sälja ert PHI innehav vardagar mellan 9:00-17:30. Ni kan också låta bli att läsa 99:an bloggen om den gör er upprörd. Framför allt kan Ni stänga ner Er dator och umgås med vänner och bekanta IRL.

    SvaraRadera