måndag 5 augusti 2024

Volatilt värre

Idag är en dag många gör sina bästa investeringar likväl som många gör sina största förluster.

Jag tänker naturligtvis på den skakiga börsen där de med kapital fyndar så det står härliga till medans andra sviktar med skakiga nerver och säljer till första bästa på köpsidan och åker på däng i depån.

Det är i sådana lägen man ska ta lärdom för kommande investeringsbeslut. 
Nr 1 är alltid att INTE ha sin depå belånad. Det är sällan värt risken,vilket de som har belåning får känna på dagar som dessa.
Tvångssälj av depåns favoritaktier svider som attan. Been there-done that-lesson learned=Never again

Nr 2 är att i såna här lägen är det bra att ha ett reservkapital man kan använda för att antingen fylla på befintliga aktier,eller kliva in i en aktie man länge haft ögonen på. Att utnyttja tillfället helt enkelt.

Hursom,dagar som dessa kan vara lärorika och man får tillfälle att reflektera över sina tidigare investeringsbeslut likväl som öppningar ges man inte trodde var möjliga. Sens moral är att ta tillfället i akt och bli en vassare investerare för framtiden. Men alltid komma ihåg att en investering är att ta risk.

--------------------------------------------------------------------------------

Vi har nu klivit in i Augusti månad där jag tror att vi kommer få se ett nyhetsflöde från PHI.

3 händelser ser jag komma.

1. 12/8 har ReMDO sitt symposium där man bjuder in Reg Med aktörer och på agendan står : ...announcing exceptional funding opportunities for new ecosystem partner companies and teams, intended to further advance the regional footprint in regenerative medicine. The Summit will serve as a networking event for partners to further connect and team if needed. Workforce development stakeholders within our engine will be in attendance as well as representatives from the National Science Foundation (NSF) and other government agencies will also be present. Länk

Här tippar jag att det kommer levereras info som har bäring på PHI. Vad det kan innehålla kan vi bara spekulera kring. Men jag hoppas på att PHI tillsammans med sina partners BioSpherix,QIAGEN och SAS har nåt spännande att berätta.

2. Info om datum för premiär av USA-listningen. Vilken dag jänkarna kommer ha möjlighet att investera i PHI.

3. Dagen D när handeln öppnas. Här tippar jag att det alltså sker i Augusti månad. Vore ju fasiken om inte ReMDO symposiet är ett ypperligt tillfälle att leverera nyheter som följs upp av öppningsdag för USA handeln.

Men notera: detta är enbart mina egna tankar och pusselläggande! Men nog är dessa pusselbitar bra anpassade för varandra,eller hur? Om 1 vecka prick får vi veta om den första pusselbiten faller ut.

Avslutningsvis har Altiums amerikanska gren gått in och stöttat PHI´s Amerika-äventyr. Lite snygg marknadsföring på deras amerikanska hemsida. Länk

                                      Mvh the99

4 kommentarer:

  1. Hur tror du att den amerikanska banken kommer att göra för att handla aktier till den amerikanska börsen? Lägger banken en order på 300 000 aktier på 9 kr, eller köper den upp freefloaten tills att den har nått 300 000 aktier i sin depå? Isåfall kan ju priset bli hur högst som helst om ingen vill sälja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning hur de tänker agera.
      Det här med listning i USA är nytt för mig så jag kan tyvärr inte luta mig mot tidigare erfarenheter.
      Your guess is as good as mine.
      Mvh the99

      Radera
    2. Jag ska ställa frågan till en kollega som har lite kunskaper om ADR och dubbellistning, så återkommer jag.

      Radera
    3. Det amerikanska institutet kommer med all sannolikhet att köpa aktier i den takt de får köpordrar. Finns det stor efterfrågan så drivs kursen naturligtvis upp.

      Radera