onsdag 31 maj 2017

Kvällsfundering angående Avidin


Cell Biology And Screening


Avidin has recently set up a label-free screening laboratory, where three cutting edge technologies were established, the Enspire plate reader from Perkin Elmer, the xCelligence system from Roche/Acea and the holographic microscopy from Phiab.
Besides using these technologies for in-house screening programmes, Avidin provides the following SERVICES:
  1. Real-time measurements of the cytotoxic effects of small molecules/mixtures/extracts on primary cells or cancer cells in a medium high throughput manner.
  2. Determination of G-protein coupled receptor interaction of small molecules/mixtures/extracts in a medium highthroughput manner.
  3. Providing hit molecules (Kd about 1 uM) (binders, inhibitors, inducers) for drug targets in a medium highthroughput manner.
PROVIDE THE NAME OF THE TARGET, AND WE GIVE YOU PATENTABLE NCEs AND CORE STRUCTURES WITHIN 1-2 MONTHS (inquire more details at hackler@avidinbiotech.com).

Denna text är från Avidins hemsida.
Jag funderar över om jag missar värdefull info när jag läser den.
Nån klipsk bloggläsare som ser det jag inte ser?
Återkommer i detta inlägg senare om jag hittar "det" intressanta.

Forts.
Svaret kom av Tobias i kommentarsfältet.
Uttrycket att "inte se skogen för alla träd var i vägen" vet jag nu andemeningen av.
Självklart var det kombon Aceas xCelligence system och Holomonitorn som jag egentligen VISSTE trivdes alldeles förträffligt tillsammans.
I många av de forskningsrapporter jag ögnat igenom har just denna kombo kommit upp som instrument vid redovisningen av forskningsresultaten.
Här hos Avidin var det extra tydligt att de ser hur bra dessa 2 instrument lirar tillsammans.
De visade med hela handen det genom att sätta samman ett "minilabb" bestående av i deras ögon de 3 viktigaste komponenterna.
Ok,vad kan vi dra för slutsatser då?
Jo då kommer spekulationsaspekten in.
xCelligence system + Holomonitor = ? Acea + PHI = ? Acea + Roche + PHI = ?
Här hittar jag ur ett rent spekulativt perspektiv samarbeten först mellan Acea och PHI.
Samma marknad,samma högteknologiska produkter,bägge tillsammans stärker de varandra än separat var och en för sig.Det bör forskningsrapporterna vibba ganska bra om.
Ok, i förlängningen då?
Acea har koppling till Roche då det finns ett gammalt samarbetsavtal dem emellan.
Ev att Roche finns med i ägarbilden i Acea.
Sen vet vi att Life Science marknaden till stor del består i att växa genom uppköp.
Jag spekulerar friskt här nu, men Roche kliver fram ganska starkt som en intressant aktör.
Som ett ledande forskningsföretag har de behov av acess/tillgång till de bästa instrumenten.
Det visar samarbetet med Acea då Roche fanns med i bakgrunden som finansiär? vid framtagandet av xCelligence system. Sen hur deras samarbete eller ägarskap ser ut idag vet jag inte.
Är Roche den hemliga Big Pharma aktören som tidigt införskaffade 3 Holomonitrar?
Om ja, såg de kombomöjligheten xCelligence + Holomonitor? Vad kan de då leda fram till?
Min lekmannabedömning är att vi är slutphasen av PHI,s uttalade mål.
Med alla dessa forskningsrapporter som sista tiden drösat in, med alla dessa nya insikter Holomonitorn bidragit till, med en Nobelpristagare som vouchar för teknikens förträfflighet, med Holomonitorns nu bevisade förmåga att ingå som delkomponent tillsammans med redan etablerade instrument.
Nu i det här exemplet xCelligence, men även med Raman som jag tidigare sett som en bra polare och funderat kring.
Vad ger det för signaler tycker ni?


7 kommentarer:

  1. Vidare läste jag på din länkade sida att de hyllar phi's M3a.

    " new innovative microscopic technology, HoloMonitor™ M3 (Phiab) has been purchased by Avidin (in the frame of GOP-1.3.1-11/b-2011-0002 grant). Phase Holographic Imaging´s HoloMonitor™ M3 is the first totally non-invasive live cell imaging microscope/cell analyzer. The HoloMonitor™ successfully combines the excellent picture quality of the traditional microscope with the analytical capabilities of more specialized cell analyzers such as the flow cytometer, spectrophotometer and hemocytometer.
    Avidin is using the technology for evaluating/screening in primary cells, test immune functions, toxicity and QC."

    Sedan tidigare är det känt att schweizarna (Roche) har holomonitorn hos sig (3st? kanske fler nu?). Det jag blir intresserad utav är att Acea är experter på analys av "celldata" och diagnostisk i form av sensorsytem medan Roche är störst i världen på forskning. Jag har tidigare inte lagt märke till deras gemensamma samarbete med Phis produkter. Kan det i långa loppet vara så att hårdvaran är den som är aktuell varpå Acea applicerar deras typ av datahanteringssytem/analys mha holomonitorn.

    Roche kan köpa hårdvaran - sälja data för analys, alt acea köper phase för att applicera mjukvara i hårdvaran och sälja data till Roche. Det är ju det som görs nu men varför vara en 3partlösning? känns inte lönsamt i längden men smart/bra som test.

    Oavsett vad, jag tror det är en bit kvar men det börjar bli bra det här.
    /Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guldstjärna åt det svaret.Visst var kopplingen Aceas xCelligence system och PHI,s Holomonitor. Mvh the99

      Radera
  2. Finns fler aktörer än Roche Tobias.

    SvaraRadera
  3. Det är väl inte Roche som handlat vad jag vet...

    SvaraRadera
  4. The company is a service provider for biotech and pharma companies in the field of medicinal chemistry, screen development, target identification, high-throughput genomics, diagnostics, in vivo efficacy and toxicology.


    http://hornonline.com/avidin-ltd/

    SvaraRadera
  5. Kan du läsa kan bevis på att rhovac har köpt holomonitorna ! Det har varit en gåta för oss på olika forum utan riktiga källor bara massa förhoppningar vem det kan vara..

    SvaraRadera