lördag 14 juli 2018

Lördagsblandning

Tjenixen alla PHI,are. Idag har det varit för varmt för att gå ut och gräva så det blir istället en mix av allt möjligt. 😎

Jo,jag skrev ju igår att den tekniska analysen (TA) visar på ett omslag beträffande kursutvecklingen.
Efter stängning i går på kurs 23,80 har Investtech nu följande text i sin analys:
Aktien har brutit en motståndsnivå på kort sikt och gett köpsignal från en kortsiktig trading range.
Aktien är totalt sett tekniskt positiv på medellång sikt.

Nu får man ju ta TA (vits) för vad det är, ett instrument att lägga till den fundamenta (FA) som finns tillgänglig.
Och utifrån det dra sina egna slutsatser vart en aktie är på väg.

Investtech har en bra illustration på historik och stöd resp motståndsnivåer.
För prick 1 år sen, 2017-07-14, handlades aktien för 59,50. Några dar senare toppade den på 72 kr.
Ok,vad kan vi se mer från detta diagram?
Jo,det mest intressanta enligt mig är var första motståndsnivåer ligger.
Jag får det till ca 32-33 kr som första motstånd. När det väl är passerat har vi 35 kr som nästa motstånd.
Vart aktien tar vägen sen är svårt att sia om. Man får kolla TA igen när nivåerna passerats.
I skenet av ovanstående är det ganska lätt att förstå att emissionshajjar flockas nu på sluttampen.
Vi såg UR handeln i fredags som exempel på det.Låg gissning på att de försöker plocka åt sig av de återstående Övertilldelningsaktierna. Sen är frågan var de tar hem sin vinst. Jag tippar att de kommer börja lätta på sina innehav strax under första motståndsnivån, 32-33 kr. En nätt förtjänst på 8-9 kr per aktie.
+ att de med allra största säkerhet kommer behålla sina TO. De är ju verkligen gratis i dubbel bemärkelse i det scenariot. Vid aktiens kurs 32 kr ligger det teoretiska priset på TO runt 4 kr. Förmodligen kommer den handlas på högre nivåer tippar jag.
Som sagt, bara att gratulera de som listat ut hur man gör snabba klipp.
Nog om TA och hajjar.

Bloggen anser att Google är det bästa som hänt sen nån snubbe uppfann internet.
Undertecknad minns barndomen när det skulle investeras i uppslagsböcker med förhoppning att den lille parveln skulle sitta med dessa och bli smart. Njae,det var roligare att vara ute och lira fotboll eller annan sport beroende på väderlek så nåt bläddrande i dessa tegelstenar blev sällan av.
Fast när jag tänker efter fick man faktiskt nytta av dessa böcker.Motion och styrka nämligen.
På den tiden prenumererade man på böcker. Minns att det var ett förlag från Skåneland man beställde ifrån.
Bra Böcker har jag för mig att de hette.Så varannan vecka under nåt/några års tid fick den lille parveln knalla x antal km till posten och hämta ut dessa paket. De vägde en del minns jag.
Sen fick undertecknads morsa för sig att parveln skulle bli dubbelt så smart så hon premmade på ett till uppslagsverk (24 delar). Focus tror jag serien hette. Då blev det varje vecka att knata och hämta dessa tegelstenar så visst, bra kondis hade jag. (avd nostalgia)
Men tillbaka till Google. Jag gillar verkligen google, allt (nästan) man vill veta finns lätt tillgängligt.
Om man som undertecknad gillar att söka information.översätta knepiga språk och lägga pussel är google oöverträffat. Man funderar hur många uppslagsböcker man skulle vart tvungen att ha hemma för att ens komma i närheten av den info som google erbjuder.
Jo, det kuliga nu är att bloggen självt blir googlad. Inte bara rent allmänt utan med googles översättningsprogram.
Man kan ju kolla statistik på besökare (länder) på bloggen,men även hur de hittade hit.
Numera nästan varje dag hittar jag besökare från http://translate.googleusercontent.com/ (följt av sidan på bloggen som översatts).
Det är kul.
Nog om google.

En del bloggläsare mejlar ibland frågor om undertecknad. Jag brukar inte besvara dessa alltför utförligt då det är ganska bekvämt att bara få vara en prick ute i cyberrymden.
Men jag kan berätta varför jag har 99,an som signatur.
Det kommer sig av att för en herrans massa år sen när mitt intresse för aktier startade, och jag hittade Börssnack på Dagens Industri. Från början hade man inget fast användarnamn utan det kom senare.
Hursom, när jag skrev där vid ett tillfälle om ett grävjobb jag hade gjort (bolaget kommer jag inte ihåg) fick jag frågan om  infon jag skrev stämde till 100%. Jag svarade att jag var 99% säker.
Visade sig senare att jag hade även den sista % rätt.
Sen när kravet på användarnamn kom så mindes jag den händelsen och tadaa...
Så bloggens namn har sin begynnelse i en konversation på Dagens Industri´s sida Börssnack.Då vet ni det.😊
(avd kuriosa).

Mvh the99

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar