måndag 16 juli 2018

Pusselläggande

Bloggen har funderat ett tag på vilket svenskt Biotech företag det handlar om som finns upptaget på PHI,s User list.
Bland de 12 svenska användare som finns upptagna är 11 Uni eller sjukhus med forskningsavd.
Sen har vi då :

SWEDEN

  • Biotech Company

Nyfiken som man är och med google som verktyg har jag försökt lägga det pusslet.
Det finns 2 starka kandidater, Xintela och Idogen.
Jag tippar på det förstnämnda.Bloggen har uppmärksammat Xintela tidigare om ni minns.
De bedriver forskning kring stamceller och omnämndes i Biostock när regelverk kring stamcellsforskning börjar lättas på runt om i världen.
De här lättnaderna kommer driva stamcellsforskningen, och det ganska rapido.

Nyligen gjordes ett stort avtryck i marknaden för stamcellsterapier då japanska Takeda Pharmaceuticals meddelade avsikten att förvärva belgiska TiGenix i en affär värd upp till 632 miljoner dollar. Den höga insatsen bekräftar att cellterapimarknaden tagit ordentlig fart och att Japan – där svenska Xintela har etablerat samarbete inom samma fält – är en fortsatt expansiv marknad inom regenerativ medicin."

Vi tänker oftast att HoloMonitor lämpar sig bäst för cancerforskning, vilket PHI,s teknik är ypperlig för, men jag tror att vi snart kommer få läsa forskningsrapporter där HoloMonitor använts för stamcellsforskning.
Eftersom regelverk satt käppar i hjulet för forskarna att bedriva sin forskning i nån större omfattning är jag som sagt ganska säker på att den kommer sätta fart nu.
Bloggens tidigare inlägg om det ämnet hittas här och här.

Ok,tillbaka till ämnet då, det svenska Bioföretaget X.
Varför jag tror det handlar om Xintela.
En av deras forskare, Xiaoli Huang, verkar ganska förtjust i PHI och följer Bolagets nyhetsflöde.
Från Linkedin.



Som stark andrakandidat kommer då (om man utgår från L-sidan) Idogen.
Deras verksamhetsbeskrivning: Idogen är ett svenskt bioteknik- bolag baserat i Lund. Idogen utvecklar tolerogena cellterapier med syfte att förhindra att biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egna celler eller vävnad angrips av patientens immunförsvar.
Där har vi då en Gillian Dao Nyesiga (som inte verkara vara renodlad forskare).
Även hon har ett PHI-intresse som man kan se.





Som bonus lägger jag till 1 till PHI-gillare.Nämligen VD,n för Siemens Healthcare Tomas Kramar. 
VD,n har för övrigt aviserat att han går in med ca 200 000 kr i nu aktuella kapitalanskaffning.
TECKNINGSFÖRBINDELSER
Tomas Kramar 199 991,40

Min kommentar
Jag tror vi snart kommer se (stamcells)forskningsavd/bolag som köpare av HoloMonitor systemet.
Om mitt pusselläggande stämmer att det handlar om Xintela har vi iochmed lättnader i regelverk för stamcellsforskningen en starkt växande marknad framför oss.
För övrigt är det kul att se Siemens VD bland oss aktieägare.Thumbs up för det.👍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar