torsdag 12 juli 2018

Marknadsexpandering, visioner och mål

Läser en intervju med VD Egelberg där han kommer med ny info (åtminstone för undertecknad).
Han utökar marknadspotentialen genom att identifiera och arbeta mot en målgrupp till.
Ja,förutom de sen tidigare 120 000 labb runtom i världen.
Nämligen tillverkarna av inkubatorer.

"Marknadsrapporter uppskattar att det säljs 30 000 cellinkubatorer per år i världen på en marknad som domineras av de fem största aktörerna och antalet befintliga cellinkubatorer uppskattas till 120 000.
Phase Holographic tar sikte på att HoloMonitor i en fullt utvecklad marknad har en potential på ungefär 6 000 instrument per år, vilket mot slutkund motsvarar en omsättning på i storleksordningen 2 miljarder kronor per år med nuvarande prissättning.
Peter Egelberg anser att det är rimligt av bolaget att sikta på en marknadsandel på 20 procent, vilket kräver ett samarbete med en av de stora aktörerna på marknaden."

Ett smart drag att även rikta in sig på mellanledet till användarna, dvs forskarna.
Vilka de 5 största aktörerna är har jag svårt att hitta info om.
Men 2 som alltid dyker upp när man googlar är ThermoFisher och Esco.
ThermoFisher´s infosida om sina inkubatorer hittar man här.
Esco´s hemsida hittar man här.
Sistnämnda är ganska kaxiga då man redan på första sidan berättar att man sålt över 100 000 inkubatorer world wide.
Ur presentationen ytterligare:
Esco World Class. Worldwide
Esco Group is a renowned Singapore-based life science company with a diversified portfolio and sales in over 100 countries. As a world leading manufacturer of laboratory and biopharma equipment, and IVF medical devices, Esco offers tailored solutions that fit the needs of laboratories.


Ok,han säger att det kommer krävas ett samarbete med en av marknadsledarna för att uppnå 20% marknadsandel, vilket i sig innebär en fsg enbart till inkubatormarknaden på 2 miljarder kr.
Lägger vi till volymmarknaden, cell-labben, som förmodligen fortfarande är huvudspåret börjar det se spännande ut. Ponera att de har målsättning/siktar på att 10% av labben ska vara utrustade med HoloMonitor.
Det blir 12 000 instrument, vilket i kr landar på ca 3,6 miljarder.

(För att använda ett uttryck som finns i intervjun.)
I en fullt utvecklad marknad tar PHI sikte på en potential på ungefär 18 000 instrument vilket mot slutkund motsvarar en omsättning på i storleksordningen 5,6 miljarder kronor per år.
OBS! Det är bloggens ord och inte Bolagets.
Om man tycker 10% av cell labben låter mycket så byt ut den siffran mot egen valfri och sätt in den istället i ekvationen. Oavsett 5 eller 10% får man fram en total omsättning som vibbar om potential.
Eftersom det är VD själv som uttalar målet 6000 instrument till inkubatormarknaden får man en fingervisning hur hans vision ser ut. De 6t är alltså bara till ena marknaden. Den andra, cellabben, har vi mig veterligen ingen uttalad målsiffra på så jag lägger alltså själv in en gissning.
Totalen hursomhelst visar på både vision som potential.

Hur ska då Bolaget uppfylla den visionen?
Tja, om vi börjar med inkubatormarknaden så har vi redan en del fakta på bordet.
Den överraskande nyheten om samarbetet med inkubatortillverkaren BioSpherix får sin logiska förklaring nu.
Läs gärna mitt inlägg om BioSpherix,Win-Win i dess finaste form.
Utöver BioSpherix har vi faktiskt redan en av de 2 stora med i båten.
Jag tänker då på Esco. De finns med på Bolagets sida under Users.

SINGAPORE

  • Esco Micro Pte. Ltd.
Man har funderat en hel del i varför en inkubatortillverkare köper ett/flera? HoloMonitor.
Nu kanske det frågetecknet får sin förklaring.
Teknisk utvärdering från Esco´s sida och koll på hur PHI tas emot på marknaden innan/om man väljer att gå in i ett samarbete.
Icke att förglömma att en stor aktör som Esco vill vara säker på att en samarbetspartner har förmåga att leverera.Alltså starka finanser som klarar att tillverka volym.
Börjar molnen skingras varför Bolaget gör kapitalanskaffningen?

Går vi sen till volymmarknaden, cellabben, får vi info hur VD ser på att bearbeta/penetrera den marknaden.
Ur en nyligen gjord intervju med nyhetsbyrån Finwire:

Bolagets framtid är ljus och med 100 sålda instrument är grunden lagd till framgångsrik försäljning menar vd Peter Egelberg som spår en betydande försäljningsökning de kommande åren. 
- Det finns uppskattningsvis 120 000 cell-laboratorier i världen. 
Vår målsättning är att nå alla dessa labb, säger Egelberg i en #HemmaHos-intervju med Finwire.tv

Kolla in intervjun.

I tidigare uttalanden har Bolaget kommunicerat att de kommer satsa en del av NE-pengarna på att anställa folk med bakgrund som labb,are/tekniker. Alltså resurser "som pratar samma språk" som användarna. Dessa resurser/säljare är tänkta att medverka vid mässor, följa med på säljbesök, utveckla relationer med identifierade starka köpkandidater osv...
Allt för att accelerera försäljningen till max.

Börjar ni förstå nu vad kapitalanskaffningspengarna ska användas till?

Som en känd VD sa nyligen:
                                    Det är dags att trycka gasen i botten!
                                       Ps. kolla filmen vid 9:50

2 kommentarer:

  1. Uppköp minimum 9miljarder plus Glycoimaging.

    SvaraRadera
  2. Öka försäljningen kommande år skriver du.Då kan man undra när försäljningen av bolaget kan bli av ? Inte dom närmast åren med andra ord .Men kanske värt att vänta på

    SvaraRadera