Dessa 5 företag är konkurrenter till PHI.
De har startat sin verksamhet ungefär samtidigt som PHI.
De har teknik som vänder sig till samma marknad som PHI.
Efter varje företagsnamn står en siffra.Vad tror ni den berättar?
Jo,antalet forskningsrapporter de fått publicerade.
PHI har till dags dato fått 140 forskningsrapporter publicerade av oberoende forskare.
+ 10 doktorsavhandlingar icke att förglömma.
Bloggen har i många inlägg försökt förklara hur viktiga dessa forskningsrapporter är.
För när forskare,den allra yttersta kritiska användargruppen,bygger sin komplexa forskning på ett helt nytt för denna konservativa bransch instrument, är det (kommande) kommersiella värdet det signalerar.
För en bjässe som går i förvärvstankar är ackumulerad försäljning hos det tilltänkta förvärvet en parameter att kika på.Det gäller dock oftast företag med lättrörliga produkter som ex vänder sig till konsumentmarknad där ingångarna till slutkonsument är många.
I en bransch som medicinteknik är det däremot ytterst få aktörer som är mellanledet till användaren.
Av den anledningen är det förvärsintresserade företaget mer intresserad av vad objektet kan visa upp i form av konkret användning.Detta då de vet att ett litet företag sällan har de finansiella muskler att bygga upp en egen försäljningsorganisation som krävs för att bearbeta potentiella kunder.Av den anledningen väger forskningsrapporter så mycket mer än en försäljningssiffra.
Scrolla tillbaka till toppen på detta inlägg och se hur PHI`s konkurrenter står sig i den bemärkelsen.
Den konkurrent som ofta nämns med PHI är Nanolive.Bloggen har fått flera mail med frågor om just Nano,typ risk att de konkurrerar ut PHI.Ett enkelt svar är : fråga forskarna.
Nano har totalt 29 forskningsrapporter att visa upp mot PHI`s 140.
För att understryka betydelsen av dessa rapporter klipper jag in nedanstående:
VD skrev i anslutning till en rapport i Juni 2017 dessa ord:
- Jag får ofta frågan “Om HoloMonitor nu är så fantastisk, varför kastar inte forskare sig över den?”. Tveklöst fick Zernike samma fråga efter att han kommit hem från den dystra demonstrationen hos Zeiss. Vi människor uppskattar förändring. Men, om förändringen är för snabb och utanför vår “comfort zone” känner vi att vi tappar kontroll och reagerar instinktivt mot förändringen, på det sätt som medarbetarna vid Zeiss gjorde.
Vetenskapliga artiklar
Detta för mig till varför vetenskapliga artiklar är så viktiga. Oberoende experter granskar vetenskapliga artiklar anonymt. Därmed både marknadsför och bevisar artiklarna med hög trovärdighet för den breda majoriteten av framtida kunder att HoloMonitor och holografisk mikroskopering ger bättre forskningsresultat än deras gamla trotjänare, faskontrastmikroskopet. De vetenskapliga artiklarna gör vår bransch unik. Artiklarna är ett fantastiskt redskap för att på ett sakligt sätt förmedla kunskap om ny teknik, men även för att bedöma intresset för tekniken och framtida försäljning.
Slutkommentar
Räknar man samman de 5 konkurrenternas samlade publikationer når de tillsammans lika många som PHI ensamt kan visa upp.Det i sig är ganska anmärkningsvärt,lägger man dessutom till att HoloMonitor är det enda instrumentet som klarar att verka inne i en fristående inkubator från annan tillverkare (mig veterligen,rätta mig om jag har fel) förklarar det varför PHI och ingen annan av de andra är föremål för de stora aktörernas intresse.
Som bloggen varit inne på tidigare,tiden är på PHI`s sida.
Enbart i år har bolaget levererat lika många rapporter som Nano klarat av under hela sin gärning.(Den noggranne räknar på PHI`s sida och ser 28 för året,dock har bloggen grävt fram 1 till som förhoppningsvis kommer kunna vidimeras innan årets slut).
Rimligtvis kommer vi se fler rapporter komma in i snabbare takt av anledning att HoloMonitor visat sig både vara enkel att hantera som att fler och fler användningsområden identifieras vartefter.
Hav tålamod säger bloggen,tiden är på PHI`s sida.
Mvh the99
Bra skrivet och mycket intressant att se hur långt konkurrenterna har kommit med publikationerna.
SvaraRaderaEgelberg har verkligen gjort allt rätt inför att sälja bolaget.